Artikel | 11. april 2015

Droner giver flyene baghjul

"Det går meget hurtigere og er billigere for kunderne," siger teknisk designer Rene Borella, der bruger droner i sit arbejde hos Geopartner Landinspektører. Foto: Kåre Viemose.

Dronerne er landet. Ved det nye supersygehus i Gødstrup ved Herning kan det være svært for projektlederne og entreprenørerne at overskue den dynamiske byggeplads. Står containerne hensigtsmæssigt, og skrider byggeriet planmæssigt frem?

Men ved hjælp af målfaste oversigtsbilleder, såkaldte ortofoto, taget af en drone, får projektsekretariatet mulighed for at følge byggeriet tæt.

Det er en af de opgaver, som Rene Borella, teknisk designer hos Geopartner Landinspektører, har været med til at løse ved hjælp af en lille fixed-wing drone, som ligner et lille fly.

”Det går meget hurtigere, når man bruger en drone, og dermed bliver det også billigere for kunderne,” siger Rene Borella.

Læs også: Droner giver vigtigt overblik

Læs også: Dronerne er landet

Sådan bruger han dronen

  1. Først lægger Rene Borella paspunkter ud i området, som skal fotograferes. Punkternes placering indmåles via GPS. Dette tager 1-3 timer alt efter områdets størrelse. 
  2. Derefter sender Rene Borella dronen i luften for at fotografere området. Det tager typisk op til 1 time.
  3. Når dronen er færdig, placerer Rene Borella paspunkternes koordinatorer ind på billederne.
  4.  Et beregningsværktøj sammensætter det færdige oversigtsbillede.

 

Når Rene Borella skal tage billeder med dronen, starter han med at fordele en række kvadratdiske fliser på 40 gange 40 centimeter ud i området. Disse kaldes paspunkter.

Punktet i midten af hver flise bliver målt med GPS. Dronen bliver sendt afsted og tager mellem 250 og 350 billeder i området, hvilket typisk tager op til en time.

Den tekniske designer udpeger paspunkterne på billederne, så beregningsværktøjet ved, hvor det skal placere det enkelte punkt, og et mere præcist oversigtsbillede kan fremstilles.

Nøjagtighed på 3-5 cm

”Hvis man undlader at lægge paspunkter ud, bliver data ikke så præcise. Højdenøjagtigheden kan blive helt op til 1-5 meter. Ved hjælp af paspunkter kan man komme helt ned til omkring 3-5 centimeter. Samtidig bliver billederne også skarpere på grund af den lavere flyvehøjde end, hvis man tager dem med en flyvemaskine,” forklarer Rene Borella.

At bruge en flyvemaskine er netop, hvad firmaet gjorde tidligere.

”Det tog længere tid, da flyvemaskinen først skulle flyve fra en flyveplads. Der skulle også bruges penge på pilot og brandstof, og beregningen var meget mere manuel. Nu kan vi bare tage dronen og køre hen og sætte den op,” siger han.

Fotos på en time

Geopartner Landinspektører benytter også deres droner til for eksempel at tage foto af kirkegårde, som kan give graveren et overblik over gravpladserne, og til volumenberegninger for renovationsselskaber, som skal have overblik over mængderne af affald.

Når Rene Borella, teknisk designer hos Geopartner Landinspektører, sender dronen i luften for at tage luftfoto til en opgave tager det typisk omkring en time inden den er færdig med arbejdet.

 

Blå Bog 

  • Rene Giovanni Borella, 30 år.
  • Teknisk designer hos Geopartner Landinspektører.
  • Dronepilot og ansvarlig for behandling af data fra dronerne.
  • Uddannet teknisk designer på Tradium Randers, 2013.
  • Bor i Skals, nord for Viborg.

 

Droner hos Geopartner

  • Geopartner Landinspektører har to droner af typen eBee fra det schweiziske dronefirma Sensefly.
  • De fik den første i sommeren 2013.
  • Hver drone har kostet omkring 150.000 kroner. Firmaet har 1-3 opgaver om måneden med dronen.
  • Ud over Rene Borella er der I virksomheden en 3D specialist og to landinspektører, som arbejder med droner.

Tekst: Rikke Gundersen 

Artikel fra Teknikeren #02.2015.