Tek0418_1305x675px_2.jpg

5 gode råd: Sig op uden at smække med døren

Opsigelse Har du et nyt job på hånden, eller vil du gerne søge nye udfordringer? Så læs med her, for det er ikke ligegyldigt, hvordan du siger dit job op.

Der kan være mange gode grunde til at sige op. Men uanset hvad der er din grund, er det nødvendigt at du håndterer opsigelsen professionelt.

”Du skal se dit jobliv som en 30-40-årig rejse, hvor det handler om at efterlade sig nogle gode spor. Det har betydning, fordi du ofte arbejder i en lille branche, hvor det ikke er usandsynligt, at du måske mødes igen senere,” siger erhvervspsykolog Edith Kahlke.

Af samme grund er det for eksempel aldrig en god idé at sige op i vrede, og du skal i det hele taget sørge for at have styr på dine følelser på jobbet.

”Hvis du smækker med døren ét sted, så glemmer du det måske selv med tiden, men det er ikke sikkert, at de andre gør det, og det kan være meget svært at rette op på et skævt ry,” siger Edith Kahlke.

Pas på dit ry

Når først du har sagt op, skal du måske fortsætte arbejdet i opsigelsesperioden. Og selvom du måske selv er videre rent mentalt, så er det vigtigt at afslutte arbejdet ordentligt.

”Det betyder blandt andet, at du skal have samlet alle de løse ender inden sidste arbejdsdag. For de tilbageværende kolleger vil jo hurtigt opdage, hvis det sejler, og der ikke er styr på opgaverne,” siger Edith Kahlke.

”Det, der gør forskellen i forhold til det indtryk, du efterlader af dig selv, er, hvordan du håndterer de svære situationer. Tænk langsigtet, og tænk over, hvad du vil huskes for som medarbejder,” siger Edith Kahlke og fortsætter:

”Det er også grunden til, at du aldrig skal sige op i vrede. Du skal lige tælle til ti og sove på sin beslutning, før du gør det. Det lyder banalt, men det virker.”

5 gode råd

  1. Sig op i god tid

    Hvis du siger op, skal din arbejdsgiver have et fair varsel. Et fair varsel svarer til én måned. Men det gode råd er at sige op, så snart du kan. Hvis du for eksempel ved, at du har tænkt dig at sige op allerede i midten af en måned, så tøv ikke med at gøre det. Det vil din nuværende arbejdsgiver sikkert også sætte pris på. For jo længere tid du trækker din opsigelse, jo længere tid udskyder det også arbejdsgiverens jagt på en erstatning. Hvis du klarer situationen på en god måde, kan det også smitte af på det indtryk, som du efterlader.

  2.  Aftal, hvem der melder ud

    Tjek med din arbejdsplads, om det er dig eller ledelsen, der melder opsigelsen ud internt. Hvis du har haft med kunder at gøre, kan det også være en rigtig god idé at undersøge, om du selv må fortælle dem, at du stopper, eller om ledelsen skal gøre det.

  3. Giv alle samme begrundelse Det nytter ikke noget at fortælle flere forskellige historier om din opsigelse. Danmark er et lille jobmarked, og din branche er endnu mindre. Tænk derfor over, hvad du siger til dine kolleger. Det gælder også, selvom du har et tættere forhold til nogle kolleger end andre.  Du kan også med fordel øve historien med for eksempel din kæreste, så du kan få styr på både fakta og følelser.

  4. Fortsæt din arbejds­indsats

    Husk at fortsætte den gode arbejdsindsats i opsigelsesperioden. Det efterlader nemlig et indtryk af, at du er en person, som man kan regne med. Modsat kan det efterlade et indtryk af, at du er lidt besværlig, hvis du skoser dine opgaver og virker ligeglad.

  5.  Øv din fortælling til jobsamtaler

    Hvis du har sagt op uden at have et nyt job på hånden, så byder den nære fremtid måske på en stribe jobsamtaler. Derfor kan du med fordel forberede dig på din fortælling om, hvorfor du er stoppet på din forrige arbejdsplads.

    Du skal være tilpas, men ikke hudløst ærlig – og undgå at lyve, naturligvis.

    Øv dig på din bærende historie. Hvis det for eksempel drejer sig om samarbejdsvanskeligheder, så kan fortællingen måske være, at du havde nogle uoverensstemmelser med din chef, og at I prøvede at løse det ad flere omgange. Til sidst valgte du dog at tage beslutningen om at finde nye udfordringer. Men undlad at bringe emnet på banen, medmindre jobintervieweren gør det.