Digijob300

5 tip, der får dig igennem den digitale jobsamtale

Guide Søger du nyt job for tiden? Så ved du også, at langt de fleste jobsamtaler er rykket fra mødelokalet til computeren. Her får du fem råd, der giver dig de bedste kort på hånden til den digitale jobsamtale.

Kan du huske, hvordan det er at gå til jobsamtale? Du melder din ankomst i receptionen, trykker hånd med din potentielle arbejdsgiver, og I sætter jer til rette ved mødebordet.

Men det varer nok et stykke tid, før den form for jobsamtaler bliver genoptaget. Derfor har vi talt med Louise Rod, som er HR Partner hos Egsgaard HR og har afviklet adskillige digitale jobsamtaler det seneste års tid. Her er hendes fem bedste råd til din næste jobsamtale i cyberspace.

5 gode råd

1. Forbered dig

En jobsamtale er først og fremmest en professionel samtale. Uanset om den foregår i et mødelokale eller via Zoom. Det betyder, at du naturligvis skal forberede dig, som du normalt ville gøre forud for en jobsamtale. Men det betyder også, at du før jobsamtalen bør gøre dig selv den tjeneste at printe annoncen samt din ansøgning og CV, så du ikke skal sidde og bakse med at finde dokumenterne frem på computeren undervejs.

2. Hav styr på teknik og omgivelser

Du behøver ikke at være IT-supporter for at gå til en digital jobsamtale, men sørg for at have styr på de mest basale ting. Tjek f.eks., om webkameraet fungerer, og at linket til selve jobsamtalen virker.

Gør dig også overvejelser omkring, hvor du skal sidde under jobsamtalen. Undgå f.eks. at sidde med ryggen mod et vindue, for så vil de øvrige deltagere i samtalen sidde i modlys. Husk også, at man kan se baggrunden i dit hjem, så sørg for at få ryddet op og gøre rent.

3. Søg øjenkontakt

Sørg for at placere computerskærmen og webkameraet i øjenhøjde. Måske skal du hæve skærmen ved at smide et par bøger under, eller måske skal du stille dig op? Inden jobsamtalen går i gang, kan du også forsøge at flytte boksen med jobintervieweren så tæt på dit webkamera som muligt. Det gør det nemmere at holde øjenkontakt.

4. Forudse eventuelle afbrydelser

Hvis du sidder hjemme ved spisebordet, kan der måske opstå afbrydelser undervejs. Det kan være, at postbuddet pludselig banker på døren, eller at overboen går i gang med at slibe gulvet.

Hvis du ved, at naboen er i gang med en større renovering, så overvej at finde et andet sted at opholde dig, mens du deltager i jobsamtalen. Hvis ikke det kan lade sig gøre, så gør jobintervieweren opmærksom på eventuel larm undervejs. Det viser også jobintervieweren, at du har styr på detaljer og evner at reflektere.

5. Husk de gode spørgsmål

Ansøgningen og CV’et er printet, der er styr på teknikken, og du har advaret om mulige afbrydelser. Når først samtalen er i gang, så husk også at stille din potentielle arbejdsgiver de gode spørgsmål: Hvordan er kulturen på arbejdspladsen? Hvilke resultater forventer de, at du skal levere inden for det næste halve år? Den slags. Det viser din potentielle arbejdsgiver, at du er nysgerrig på organisationen, og så kan du samtidig få en fornemmelse af arbejdspladsen.

Og så til sidst: Husk, at du ikke vil blive afskrevet som kandidat, blot fordi du ikke har 100 procent styr på den digitale jobsamtale. Det vil altid være helhedsindtrykket, der vejer tungest. Knæk og bræk!

Kilde: Louise Rod, HR Partner hos Egsgaard HR

Louise Rod, HR Partner hos Egsgaard HR