Hald 1900 Px Papirprototype

Digitalt design starter på papir

Design I de fleste tilfælde opnår man et bedre resultat, hvis man lader de digitale værktøjer vente lidt, og i stedet starter designprocessen med pen og papir. Det mener Morten Rold, som underviser kommende designere.

Vi er midt i en digital tids­alder, og mange anser det at bruge blyant og papir som et levn fra fortiden. Det gælder også i designbranchen, hvor skærmen har overtaget det meste, fortæller Morten Rold.
Han er cand.it og lektor på Cphbusiness, hvor han underviser kommende multimediedesignere og webudviklere – og er stor fortaler for den analoge skitse.

“Når jeg underviser kommende digitale designere, oplever jeg ofte, at de studerende er ganske fremmede over for at arbejde analogt med pen og papir. Computeren er blevet deres “go-to-værktøj” i alle sammenhænge, uanset hvilken opgave der skal løses,” siger Morten Rold.

Han mener, det er en uheldig udvikling. For nok kan det virke mere logisk at kaste opmærksomheden på computerskærmen med det samme, men der er meget at hente, hvis man vælger at starte med den håndtegnede skitse.

“Skitser er afgørende i forhold til den kognitive proces, når vi designer – man kan nærmest sige, at der foregår en slags samtale mellem designeren og hans eller hendes skitser, imens de udarbejdes. Denne ”indre dialog” foregår langt hurtigere på papir end med et digitalt værktøj,” siger Morten Rold, der mener, at slutproduktet derfor bliver bedre.

Morten Rold

“Hver skitse kan betragtes som et minieksperiment. Det giver indsigt i konkrete detaljer i forhold til den opgave, vi forsøger at designe en løsning til,” siger han.

“Jamen, jeg kan altså ikke tegne!”
Det er dog ikke altid helt enkelt at få de studerende til at gribe blyant og papir.

“Når der skal designes en grafisk brugergrænseflade til et website eller en app, er det nærliggende at begynde designprocessen med at åbne computeren og fyre op under sit yndlingssoftware. Hovedparten af den digitale designers arbejdstid foregår trods alt med blikket rettet mod skærmen, så det er kun naturligt, at man instinktivt åbner sin ”digitale værktøjskasse” som noget af det første,” siger Morten Rold, som oplever, at mange studerende bliver usikre ved tanken om at skulle gribe pen og papir.

“Jamen, jeg kan altså ikke tegne,” udbryder de for eksempel. Men der er intet krav om, at man skal kunne tegne i traditionel forstand, hvor det handler om at gengive virkeligheden så realistisk som muligt. Det er slet ikke det, der er hensigten her,” siger Morten Rold.

“Man skal kunne forklare sig visuelt, og her er stærkt forenklede skitser ofte langt mere effektive end detaljerede tegninger. En god skitse fokuserer på at gengive essensen af vores idé og nedtoner samtidig de elementer, der er mindre væsentlige,” tilføjer han.

Brugt i århundreder
Et af hans argumenter går desuden på, at håndtegnede skitser har været brugt i hundredvis af år. Det er med andre ord det værktøj, designere og andre kreative faggrupper har tyet til, når ideen til et nyt produkt er poppet op. I hvert fald indtil det blev muligt at overføre processen til computeren. Men i vores fascination af det digitale, er der gået noget vigtigt tabt, uddyber Morten Rold:

“Håndtegnede skitser beviser gang på gang deres værd, når det kommer til produktionshastighed, kreativ problemløsning og formidling af idéer. Så selvom vores mål er at udvikle et digitalt produkt, er der stadig så store fordele ved papirskitser, at de bør være en naturlig del af enhver designproces,” siger Morten Rold og fremhæver effektivitet som en af fordelene.

“Der er ingen, der kan designe det perfekte koncept i første forsøg, og det er heller ikke hensigten. Derimod vil vi gerne have mulighed for at udforske så mange muligheder som muligt, så hurtigt som muligt og med brug af så få ressourcer som muligt – og det er præcis det, håndtegnede skitser kan hjælpe os med. Det gælder om at lave adskillige skitser, der udforsker idéerne fra mange forskellige perspektiver. Det hjælper os med kritisk at vurdere, om konceptet formår at løse den konkrete opgave.”

Gør det lettere at give feedback
I og med at man ikke fremviser et færdigt produkt med det samme, bliver det også nemmere at give og få feedback undervejs, mener Morten Rold.

“Hvis du viser andre en færdig og ”pixel perfect” brugergrænseflade, vil mange være lidt tilbageholdende med at give konstruktiv kritik, fordi det er tydeligt, at du har brugt mange timer på designet – de fleste er trods alt høflige mennesker, der ikke ønsker at såre dine følelser. Men med håndtegnede skitser er det derimod tydeligt for enhver, at der er tale om et meget tidligt stadie af det færdige produkt. Derfor vil de fleste være mere tilbøjelige til at give ærlig feedback, da det jo ”kun er en skitse”, der sandsynligvis bare skal smides ud senere,” siger Morten Rold.

På skitsen kan der ofte være behov for at tilføje nogle forklarende noter og stikord, hvis der er noget, som skal uddybes. For eksempel hvordan en knap fungerer eller andet, som det kan være svært at illustrere på papir. Også det er meget brugbart, mener han.

“Det er vigtigt i forhold til den efterfølgende evaluering af skitsen, at der bliver skrevet kommentarer direkte på den. På den måde får designeren samlet input og feedback på et tidspunkt, hvor det er nemmest at forholde sig til den. Det giver også et godt udgangspunkt, når den næste skitse skal tegnes. Der skal mange kasserede designforslag til, før man står med et produkt, der på den ene side understøtter de forretningsmæssige mål med produktet, og på den anden side samtidig efterlader brugeren med et veltilfreds smil på læben,” siger han.

Med andre ord: Det er på tide, at designere rækker tilbage i tiden og bruger de redskaber, som er blevet kasseret i den digitale proces, slutter Morten Rold. Ikke mindst for produktets skyld.

“En brugergrænseflade, der begynder sit liv på papir, har langt bedre mulighed for at udvikle sig, blive afprøvet og optimeret undervejs i designprocessen. Det betyder ganske enkelt, at det færdige produkt kommer til at fremstå mere helstøbt, brugervenligt og relevant.”