Et enkelt logo fuld af historie
Der findes opgaver, som udvikler sig over tid. En af dem fik grafisk designer Ditte Gjøde for fire år siden, da hun kom i kontakt med den gamle fabrik Linolie & Pigment ved Haderslev. De var på jagt efter en ny grafisk identitet, og efter et møde på det gamle mejeri i Øsby, hvor fabrikken ligger, blev hun i første omgang hyret til at skabe et nyt logo i samarbejde med stedets art director.
”Man skal ikke opholde sig ret længe på fabrikken, før man fornemmer historiens vingesus,” siger Ditte Gjøde, som netop tog afsæt i historien og de værdier, stedet arbejder efter.
Linolie & Pigment er blandt andet kendt for at spille en vigtig rolle i en række restaurationer af kendte bygninger og kulturinstitutioner i hele landet. For eksempel har fabrikken specialproduceret maling til Den Gamle By i Aarhus og Drach-manns hus Villa Pax, der ligger i en have i det, som dengang var udkanten af Skagens plantage.
”Ideen var at skabe et logo og en identitet, som skulle udstråle og underbygge Linolie & Pigments værdier, håndværk og historie. Fordi fabrikken producerer kemifri maling efter de helt gamle opskrifter, var det vigtigt for mig at ramme noget, der kunne understøtte en fornemmelse af nostalgi og renhed,” siger Ditte Gjøde.
- Ditte Gjøde, 35 år
- Uddannet kandidat i Kommunikationsdesign, Designskolen Kolding
- Arbejder som freelance kommunikationsdesigner
Årringe og flydende maling
Et af de greb, hun brugte, var at arbejde med en cirkel, hvor hun stiliserede årringe i træ og gav fornemmelsen af flydende maling.
”Selve formen er inspireret af lag af maling, som flyder. Det kan også forestille årringe i træ afhængigt af øjet, der ser. Så det er en ret direkte reference til det, de har i hænderne på fabrikken,” siger Ditte Gjøde, der samtidig har tænkt historien ind i den visuelle identitet.
”Mit mål var, at logoet skulle udstråle den taktilitet, der er i fabrikkens arbejde. Samtidig synes jeg, at der ligger en fornemmelse af tidløshed i årringene. Det går godt i spænd med det kemifri, rene og nostalgiske, som er fabrikkens kendetegn,” tilføjer hun.
Til at skrive navnet på fabrikken, Linolie & Pigment, valgte hun fonten ’Optima’.
”Jeg synes, der er noget seriøsitet og historisk vingesus i den skrifttype. Den har helt tydelige visuelle referencer til den gamle romerske kapitalskrift og er ligesom blevet hovedpersonen i logoet,” siger hun.
Enkelhed i et væld af farver
En virksomhed, der sælger maling, er i sagens natur fuld af farver. Ditte Gjøde valgte imidlertid at gå den mere enkle og afdæmpede vej.
”Fordi logoet skal fungere i et væld af farver, er det vigtigt, at det er enkelt. Det er kendetegnende for det meste af mit arbejde med at skabe en visuel identitet. Jeg gør mig umage med at skære ind til benet, fordi jeg oplever, at det gør logoer bedre,” siger Ditte Gjøde, som ud over jobbet her designer alt fra pladecovers til postkort.
Logoet for Linolie & Pigment skulle vise sig at blive startskuddet til et utal af forskelligartede projekter, som alle havde til formål at understrege fabrikkens identitet. I dag er hun fast tilknyttet Linolie & Pigment, hvor hun løbende løser en lang række opgaver.
”Det er lige fra labels, skilte, visitkort, brevpapir, vejledninger, stempler og rørepinde til SoMe, you name it. I øjeblikket gælder det farvekort og emballage. Så det er på alle måder et projekt, der har givet mig regelmæssigt arbejde. Drømmearbejde,” siger hun.