Fremtidens by ligger ved foden af Mount Fuji
Det danske designstudio BIG kunne tidligere på året afsløre, at de er blevet udvalgt til at stå bag et af de største og mest innovative design- og byggeprojekter i verden, nemlig prototypebyen Toyota Woven City, der efter planen skal opføres for foden af Japans berømte- og hellige - bjerg Mount Fuji.
Projektet er blevet kaldt ”det mest ambitiøse til dato”.
Woven City skal være en såkaldt ’Urban Incubator’, et levende laboratorium, hvor alle tænkelige former for bæredygtig udvikling bliver afprøvet af virkelige mennesker, der skal både bo og arbejde i projektbyen.
Woven City bliver opført på en tidligere industrigrund i byen Susono i Shizuoka og er planlagt til 2.000 faste indbyggere, der kommer til at bestå af en blanding af forskere fra Toyota og deres samarbejdspartnere, blandet med børnefamilier, pensionister og de forretningsdrivende og andre arbejdere, der skal holde gang i livet i byen.
Målet er at indhente ny viden og afprøve og udvikle ny teknologi, blandt andet indenfor felterne robotteknologi, kunstig intelligens, selvkørende biler og andre enheder, intelligente hjem og forureningsfrit brændstof.
”At bygge en hel by helt fra grunden, selv i en så lille skala som denne, er en unik mulighed for at udvikle fremtidige teknologier, inklusive et digitalt operationssystem for byens infrastruktur,” sagde Akio Toyoda, præsident for Toyota Motor Corporation, da projektet blev afsløret ved CES2020 i starten af året.
”Med mennesker, bygninger og køretøjer der alle sammen er forbundet og kommunikerer med hinanden gennem data og sensorer, vil vi blive i stand til at teste forbundet AI-teknologi... både i den virtuelle og den fysiske sfære, og derved maksimere dens potentiale.”
Fremtid og fortid hånd i hånd
BIG har tegnet Woven City som et fleksibelt netværk af gader, der er vævet ind i hinanden - deraf navnet, ’den vævede by’.
Gaderne kommer til at være opdelt i tre parallelle spor, opdelt efter fart: En gade til selvkørende biler, eller såkaldte ’mobility pods’, en til langsommere transportmidler som el-scootere og cykler og fodgængere og endelig en parklignende promenade, udelukkende forbeholdt fodgængere, der vil kunne gå igennem helt byen uden på noget tidspunkt at være nødt til at forlade parken.
Hele byens nødvendige infrastruktur vil være usynlig, gemt væk under selve byen. Inklusive et vareleverings-netværk, der er blevet døbt ’the Matternet’.
Planen er, at Woven City skal udgøre sit eget hundrede procent bæredygtige økosystem, med strøm fra bl.a. geotermisk energi, solenergi og forureningsfri brintteknologi. På samme måde skal alle bygninger opføres bæredygtigt.
Huse vil blive opført i CO2-neutralt træ, skabt ud fra et princip om at kombinere traditionelle japanske metoder til bl.a. at samle træet med moderne robotproduktion.
På den måde videreføres historien og den kulturelle arv i en effektiv og bæredygtig fremtid.
Nye teknologier giver nye muligheder
Det er både Toyotas og BIGs erklærede mål, at en teknologisk baseret fremtid ikke betyder en entydig bevægelse væk fra fortiden.
Der skal være plads til historien, naturen og nærværet.
At alting foregår fuldautomatisk skal ikke betyde, at mennesket bliver isoleret i hver sin digitale celle, men derimod frigive tid og plads til menneskelig interaktion.
Helt konkret manifesteret i Woven City i form af en række pladser i byen, hvor Toyotas såkaldt e-Palette, små selvkørende enheder, der både bruges til transport af varer og mennesker, vil fungere som midlertidige forretningsstande – lidt som tidligere tiders markedsplads.
De mange e-Palettes vil også fungere som fleksible arbejdspladser, mobile lægeklinikker og meget mere.
”En sværm af forskellige teknologier er begyndt radikalt at ændre, hvordan vi bor og navigerer i vores byer,” forklarede Bjarke Ingels på CES2020.
”Forbundne, selvstændige, udstødningsfrie og delte mobilitetsløsninger vil frigøre en verden af muligheder for nye former for byliv. Med bredden af teknologier og industrier som vi har haft mulighed for at benytte og arbejde sammen med fra Toyotas økosystem af selskaber, mener vi at have en unik mulighed for at udforske nye former for urbanitet med Woven City, der kan skabe nye veje, som andre byer kan udforske.”
I første omgang udvikles Woven City som en digital model, hvor nogle af projektets teser efterprøves. Efter planen indledes det fysiske byggeri i begyndelsen af 2021.