GoogleGlass1305.jpg

Google vil gøre augmented reality mainstream i industrien

Teknik Google lancerer en ny generation AR-brille målrettet industrien, der allerede benyttes af flere store virksomheder. Herhjemme har blandt andre Grundfos eksperimenteret med AR – foreløbig dog uden succes.

Microsoft HoloLens. Google Glass. Lenovo ThinkReality.

Der kommer flere og flere augmented reality (AR)-briller på markedet, men fælles for dem er, at de stadig ikke har opnået deres brede kommercielle gennembrud. Medvirkende til det kan være prisen – en HoloLens-brille fra Microsoft koster eksempelvis over 20.000 danske kroner.

På det mere eksperimentielle stadie er AR-teknologien dog ved at vinde indpas som nicheteknologi inden for forskellige brancher – eksempelvis på fabriksgulve, på operationsstuer og på slagmarken.

Og det er tilsyneladende den udvikling, Google nu forsøger at skubbe til med lanceringen af en ny generation Google Entreprise Glass AR-briller til 999 dollars, skriver blandt andre det amerikanske teknologimedie The Verge.

Kendt fra Pokemon Go
Direkte oversat betyder ’augmented reality’ udvidet virkelighed. Det betegner en teknologi, hvor der lægges et digitalt lag ned over virkeligheden i form af 3D-animationer eller infografikker. Med Pokemon Go-spillet som det nok mest mainstream eksempel.

Google – i dag kendt under sit nye navn Alphabet – har ved tidligere lejligheder luftet visionen om at gøre AR-briller til smartphonens afløser, men er langt fra kommet i mål.

Som navnet antyder, er Entreprise-brillen i stedet målrettet industrien og andre sektorer, hvor AR-teknologien er en mere oplagt følgesvend end hjemme i privaten.

Her en video produceret af innovationsnetværket MADE, der viser en Grundfos-pumpe udsat for AR:

Og her en video, hvori det amerikanske teknologimedie The Verge helt overordnet gennemgår AR-teknologien, herunder Google Glass:

Brillen, der nu kan monteres uden på en traditionel sikkerhedsbrille, er blandt andet udstyret med en USB-C-port til hurtig opladning samt et 32 megapixel-kamera.

Hos logistikkoncernen DHL – der i forvejen også eksperimenterer med andre wearables som smarture - bruger lagermedarbejderne eksempelvis Google Glass til plukkeinstruktioner og objektgenkendelse.

Og hos fremstillingsvirksomheden General Electric har brillen tilsvarende gjort manualer overflødige – i stedet får koncernens mekanikere monteringsinstruktioner vist i brilleglasset.

Grundfos er stadig ikke overbevist
Herhjemme har pumpefabrikanten Grundfos også gjort sig erfaringer med augmented reality.

På Grundfos’ fabrik i Bjerringbro blev AR tilbage i 2014-2015 på forsøgsbasis anvendt til at oplære produktionsmedarbejderne i korrekt montering af kølepuder på låget af en pumpe. Dog ikke via AR-headsets, men derimod via en tablet.

Ifølge Ulrich Hedegaard Brorson, senior manager i Grundfos med ansvar for digital udvikling og innovation i produktionen, er det dog endnu ikke lykkedes virksomheden at finde en usercase, der matcher det modenhedsniveau, teknologien indtil videre befinder sig på.