”Jeg har kastet mig ud fra 10-meter vippen”
Der findes tre former for jagt. Man kan vente på vildtet, man kan drive vildtet frem fra dets skjul, eller man kan opsøge det. Jane Terp veksler især imellem de to sidste metoder. Som marketingkoordinator for tøjmærket Deerhunter er det nemlig hendes opgave at skabe synlighed omkring jagttøjet fra Haders-lev – på deres territorium.
”For eksempel via annoncer i jagtmagasiner eller på jagthjemmesider og ude på messer herhjemme og i udlandet,” siger Jane Terp fra hovedkontoret i Sydjylland.
På hendes skrivebord ligger en stabel af jagtmagasiner på forskellige sprog. Glittede forsider og kraftigt papir. Jagt er big business – og favner bredt.
Jane Terp griber fat i et engelsksproget magasin og bladrer frem til artiklen ’Lady Gun on a Mission’. Magasinerne ligger ikke kun fremme som blikfang. Der er en grund til, at de er inden for rækkevidde, siger hun.
”Vi har annoncer i bladet, og i artiklen bruger nogle af jægerne også vores tøj. Det skal salgsafdelingen have besked om, så de er forberedte, hvis kunderne ringer og vil vide mere.”
Jagttegn åbner døre
Jane Terp har kun været hos Deerhunter siden juni 2017. Før var hendes viden om jagt temmelig begrænset.
”Det var som at springe ud fra 10-meter vippen – og sådan føles det også stadig,” smiler Jane Terp og fortsætter:
”Jeg kan for eksempel huske, at jeg på et tidspunkt havde valgt et forkert billede til en annonce for tøj til andejagt. På billedet bar jægeren en riffel, men til andejagt bruger man haglgevær.”
Derfor besluttede Jane Terp sig også for at tage jagttegn. Simpelthen for at få bedre føling med kunderne og komme helt ind i hovedet på dem. En viden, som hun bruger i dag.
”Vi har en Twitterprofil, som jeg opdaterer flere gange om dagen, og hvis jeg skal tweete brugbart indhold, bliver jeg nødt til at vide, hvad der rører sig blandt kunderne.”
- Jane Terp, 43 år
Marketingkoordinator hos Deerhunter, ejet af F. Engel K/S, Haderslev. - Uddannet multimediedesigner, IBA, Kolding, 2013.
- Bosat i Hejlsminde, Sydjylland, med to drenge på 5 og 10 år.
- Bestyrelsesmedlem i TL’s fagudvalg Form & Design.
F. Engel K/S
- Familieejet, dansk virksomhed
- Grundlagt i 1927
- Drives i dag af 4. generation.
- 140 ansatte på hovedkontoret i Haderslev og 570 syersker på to fabrikker i Litauen.
- Mærker: Jagttøjet Deerhunter, arbejdstøjet F. Engel og WorkZone og herrebukserne Sunwill.
Jane Terps fingre danser over tastaturet og søger en grafik frem på computerskærmen. Den viser blandt andet, hvor mange gange Deerhunters følgere har klikket på hendes seneste opslag.
”Det er meget nemmere at få feedback online end med trykte annoncer. Man kan jo meget hurtigere måle, hvad brugerne klikker på,” siger Jane Terp og fortsætter: ”For eksempel er de helt vilde med jagthunde.”
Fra tryk til online
I flere måneder har folkene hos Deerhunter arbejdet på en ny hjemmeside med helt nyt indhold. Ved redaktionens afslutning i februar i år, lyder meldingen, at hjemmesiden går i luften om en måned.
Jane Terp fortæller, at den nye hjemmeside også er en overgang fra trykte annoncer til flere bannerannoncer. Det er den vej vinden blæser inden for hendes fag.
Som marketingkoordinator vil hun også rette skytset mod mere content marketing. Det er digitalt indhold, som gør det nemt at dele for brugerne.
”Vi har for eksempel en ung, dansk jæger, som tester tøj for os. Lige nu er han i Sydafrika, hvor han tager billeder til os fra sine jagter, og så skriver han for eksempel en tekst om, at lige præcis de her bukser fra Deerhunter er gode, fordi de er helt lydløse og åndbare. Han er én af dem, som vi gerne vil have til at skrive blogindlæg for os på den nye hjemmeside.”
Jane Terp har også andre esser oppe i ærmet, der går i retning af mere digital markedsføring. Men dem vil hun ikke afsløre. Endnu.
Tog kurser som ledig
Selvom Jane Terp i dag arbejder som marketingkoordinator, så er hun faktisk også uddannet multimediedesigner. Men da hun på et tidspunkt blev ledig, og søgte job uden held, besluttede hun sig endnu engang for at sætte sig tilbage på skolebænken.
”Jeg vidste, at man som ledig kunne tage nogle kurser, og så ringede jeg til jobcenteret i Kolding og spurgte, om ikke jeg måtte gå i gang,” siger Jane Terp med et smil på læben og et glimt i øjet.
Det måtte hun. Det ene kursus afløste det næste, og til sidst endte hun faktisk med fem kurser i alt inden for blandt andet strategisk kommunikation, digital markedsføring og innovationsledelse.
Som marketingkoordinator bruger hun dagligt meget af den viden, som hun fik på kurserne. Men hun trækker også stadig på sin baggrund som multimediedesigner, siger hun:
”Det gør jeg i forhold til det kreative og det visuelle, når jeg for eksempel skal designe annoncer, bannere og billeder til sociale medier.”
Ejere går også på jagt
Jane Terp svinger sin lille, hvide bil ind på parkeringspladsen foran Simmerstedvej 26, få minutters kørsel fra hovedkontoret i Haderslev, hvor hun sidder til dagligt.
Marketingkoordinatoren pendler nemlig flere gange om ugen mellem de to adresser, fordi resten af afdelingen for Deerhunter holder til på Simmerstedvej.
”En stor del af mit arbejde handler om at koordinere og planlægge i samarbejde med blandt andet salgsafdelingen, så vi holder mange møder her,” forklarer hun.
Udefra vækker den anonyme, grå bygning ikke ligefrem opsigt. Faktisk virker det, som om den forsøger at camouflere sig og smelte sammen med terrænet. Indefra er det en helt anden sag.
”Det minder lidt om et museum,” siger Jane Terp, mens vi går forbi væghængte jagttrofæer af blandt andet en zebra, en giraf og en elg. Selvfølgelig nedlagt af ejerne af familiefirmaet F. Engel K/S – firmaet bag Deerhunter.
Det er altså en passioneret familie af stolte jægere, som Jane Terp skal styrke online – og hun glæder sig:
”Det motiverer mig at have mange jern i ilden og at få lov til at afprøve nye løsninger, og det gør jeg her. Det har været en stejl læringskurve, men det hele kommer tifold igen, når man ser, at de tiltag, som man sætter i gang, virker.”