Minielbil1305

Ny fransk mini-elbil

Teknik Citroën satser ungt og urbant med sin nye mini-elbil Ami, der klemmer sig ind i byens smalleste parkeringsbåse.

Den er 2,41 meter i lang, 1,36 meter høj og må trille rundt i byens gader med din 16-årige søn eller datter bag rattet.

Citroëns nye by-elbil med navnet Ami har en tophastighed på 45 km/t, en maksimal rækkevidde på 70 km og er tænkt som et alternativ til f.eks. scootere og andre tohjulede transportmidler.

I Frankrig må unge helt ned til 14 år køre i minibilen, mens 16 år er aldersgrænsen i andre europæiske lande.

Udover teenagere er målgruppen den stigende mængde byboere, som ikke gider bøvle med at eje og pleje deres egen bil, men alligevel gerne vil kunne køre fra a til b, når behovet opstår.

Med et batteri på 5,5 kWh kan Ami fragte op til to passagerer op til 70 km, men minibilen vil nok mest blive brugt på kortere ture inden for storbyens grænser.

I det hele taget fokuserer Citroën på at gøre det så nemt som muligt at køre en tur i Ami. Mini-elbilen kan lades fra en almindelig stikkontakt og kræver derfor ikke en særlig ladestander som almindelige elbiler.

Ami låses op med førerens smartphone, som placeres i en dockingstation på instrumentbrættet og bruges til at styre bilens funktioner.

Leje og deleøkonomi
Citroën satser på bildeling og billeje, hvor det f.eks. koster 20 euro i leje om måneden i fem år ved en udbetaling på godt og vel 26.000 kroner. Men det vil også være muligt at købe bilen, som i Frankrig koster fra 6.000 euro.

Ami blev lanceret i Frankrig i slutningen af marts, men Citroën Danmark oplyser til Teknikeren, at det endnu ikke vides, om og hvornår Ami kommer på markedet herhjemme.

Ami blev præsenteret på biludstillingen i Geneve i 2019 under navnet Ami One Concept. Den deler navn med en af den franske bilgigants allerstørste sællerter, der i 1960erne og 1970erne blev fremstillet og solgt i knap et par millioner eksemplarer.

Læs mere