Furrynkeby Etiketter Af Julia 5
BAGSMÆK symboliserer fællesskab, mens de udstrakte hænder på HÅBET er udtryk for det velgørende arbejde. HUY symboliserer den fysiske udfordring på ruten - det er samtidig navnet på en bakke i Belgien, hvor øllen stammer fra.

Øl med god samvittighed

Design Julia Christensen har designet tre etiketter til en ølserie, som støtter Team Rynkebys velgørenhedsarbejde. Øllene blev solgt på rekordtid - og gav designeren mulighed for at vise sit talent i en god sags tjeneste.

Hvert år cykler Team-Rynkeby til Paris for at samle penge ind til alvorligt syge børn. Selv om Julia Christensen ikke selv har trådt i pedalerne, har hun bidraget aktivt til indsamlingen.

Som studerende på kommunikationsdesign ved Designskolen Kolding vandt hun sidste år en konkurrence om at designe tre etiketter til en ølserie. Det er Fur Bryghus, som står bag øllene, og overskuddet fra salget går til Team Rynkebys indsamling til Børnecancerfonden.

Den ene øl, HUY, refererer til en stejl bakke, holdets ryttere forcerer på den årlige tur sydpå. Den anden, HÅBET, leder tankerne hen på indsatsen for syge børn, og den tredje, BAGSMÆK symboliserer venskaber.

“Jeg ville gerne vise, at det er en hård cykeltur, men at man ikke behøver være totalt tynd eller trænet for at være med,” siger Julia Christensen om etiketten, hvor en rytter i røde farver okser op ad bakken mod en grøn baggrund.

Håbet har hun illustreret med to hænder, som mødes, mens venskaberne vises gennem en mand, der spiller guitar.

Foto: Thomas Sørensen

Julie Christensen læser kommunikationsdesign på Designskolen Kolding. Hun fik tilsendt en række fotos på forhånd og valgte et af manden med guitaren. “Han er selv på cykelholdet og var super glad for at havne på en øletiket,” siger hun. 

“Her valgte jeg farven gul, fordi der er lidt fest og farver og gøgl over den etikette,” siger Julia Christensen, som gennem gule, røde og grønne farver ville signalisere trafiklys. Samtidig gik hun efter et afdæmpet udtryk på etiketterne.

“De fleste i Team Rynkeby er 30-60 år, så jeg valgte farver, som var en lille smule retro, men stadig moderne, fordi de også er dæmpede,” tilføjer hun.

Image002 (1)

Malet i hånden

Frem for at kaste sig over computeren, valgte Julia Christensen en mere analog tilgang.

“Jeg har tegnet i hånden og bagefter brugt illustrator og Photoshop. Jeg synes, håndtegningen skaber mere liv, og det giver en god effekt, når man kobler den digitale og den analog tilgang,” siger hun.

Øllene blev sat til salg tidligere i år, og på kort tid blev flere end 14.000 æsker solgt - til stor glæde for Team Rynkeby og Julia Christensen, som med det samme vidste, at hun gerne ville bidrage til det frivillige arbejde.

“Jeg kunne virkelig se mig selv det her projekt, hvor jeg kunne bruge mit talent på at hjælpe andre,” siger hun.