Sådan får du en god start i dit nye job
Den første arbejdsdag giver nok de fleste af os sommerfugle i maven. Med god grund. Det er nemlig ikke ligegyldigt, hvordan du klarer dig i begyndelsen.
”Som ny er man lidt som en linedanser, der balancerer på en tynd snor. Det kræver fokus og koncentration,” siger Nina Hallgren, som er afdelingschef for Uddannelse og Karriere i TL.
Det skyldes, at man ikke kun skal gå ind og løse de arbejdsopgaver, som man er blevet ansat til. Det er nemlig en opgave i sig selv at træde ind på arbejdspladsen som ny kollega.
Vær en god kollega
Med andre ord skal man arbejde på at knytte nye relationer til chefen, kollegerne og samarbejdspartnere.
”Det er en god investering at bruge kræfter på relationerne, fordi det påvirker den måde, som du generelt bliver opfattet på som menneske,” siger Nina Hallgren og fortsætter:
”Men det har også betydning i forhold til, om man bliver opfattet som en kompetent medarbejder, og det gør man kun, hvis folk ved, hvem man er, og hvad man laver.”
Prioriter netværket
Ifølge Nina Hallgren bliver man som medarbejder bedømt på flere parametre. Den vigtigste er selvfølgelig, hvordan man løser sine arbejdsopgaver. Men det betyder ikke, at man kun skal fokusere på det område.
”For hvordan man løser sine opgaver hænger oftest tæt sammen med, om man har et godt netværk på arbejdspladsen. Hvis man har det, bliver det nemlig også nemmere at løse sine opgaver,” siger hun.
5 gode råd
- Husk, at du er ny
På en ny arbejdsplads skal du bygge dig op fra bunden. Både som kollega og som medarbejder. Du skal formidle, hvem du er. Du skal bidrage aktivt til samtalen i kantinen, også selvom du ikke bliver spurgt direkte. Og du skal sætte ord på din måde at arbejde på, for det giver en større forståelse af dig og tryghed blandt kolleger og hos chefen. -
Brug tid på relationer
Det er naturligt, at du bruger meget tid på dine tætte kolleger. Men det er faktisk også klogt at bruge tid på de mere perifere kolleger, for eksempel receptionisten, servicemedarbejderen og kantinedamen. En god figur bidrager nemlig til dit samlede ry i organisationen og dermed også indirekte til din arbejdsglæde. -
Stil spørgsmål og undr dig
Mange ledere siger ofte, at nye medarbejdere endelig må stille spørgsmål og undre sig, fordi det kan skabe udvikling i måden at gøre tingene på. Husk dog at fare med lempe, når du gør det. Anerkend dine nye kolleger, som de mest kompetente, og vælg en plads på sidelinjen. Når du vil lufte din undren, kan du for eksempel fortælle, at der i forvejen er et fint fundament for en given opgave, men om de mon har overvejet, at man også kan gribe det anderledes an. -
Vær en holdspiller
Når du for alvor giver dig i kast med arbejdet, så husk på, at du ikke bare kan piske derudaf uden opbakning. Det gælder især, hvis du vil løse arbejdsopgaverne på en ny måde. Overvej med dig selv, hvor meget du regner med at kunne gennemføre, hvis ikke kollegerne er med på vognen. Brug tid på at forklare og bearbejde, når du skal i gang. -
Erkend, at det er hårdt
Det tærer på kræfterne at være ny. Derfor skal du planlægge din fritid på baggrund af, hvad der giver dig energi. Det kan for eksempel være din familie, dine venner eller at gå en tur i skoven. Forsøg så vidt muligt også at planlægge dig ud af større projekter som f.eks. en flytning, når du lige er startet i nyt job.Kilde: Nina Hallgren, afdelingschef Uddannelse og Karriere, TL