Dalux 1_1800px.jpg
Tilbage i 2010 lykkedes det Dalux som de første i verden at tage en 3D-bygningsmodel i kompleksudgave ned på en iPad, hvilket skabte stor global opmærksomhed, og siden har de specialiseret og forbedret de digitale værktøjer.

Danskere bag ‘Augmented Reality’-revolution

Byggeri Som de første i verden har Dalux skabt Augmented Reality til bygge­branchen. Det skal være med til at spare tid og minimere antallet af fejl på byggepladsen.

Det var banebrydende, da den danske virksomhed Dalux sidste år som de første i verden kunne tilføje Augmented Reality til 3D-modelsystemet i deres app.

Nu har de tilmed fået udvidet funktionen, så den gælder på alle nyere Apple- og Android-telefoner.

Det betyder, at det daglige arbejde kan blive noget mere overskueligt fremadrettet for den enkelte håndværker på arbejdspladsen for alene ved at pege med telefonens kamera, kan man så at sige vække 3D-modellerne af byggeriet til live på det konkrete sted og på den måde se et miks af den fysiske og digitale verden.

Nemmere at forstå

“Hvis man er en del af et stort, komplekst projekt, vil man selvfølgelig gerne kunne se det, mens man står på byggepladsen. Jeg tror, at selv den erfarne håndværker på 60 år bedre kan forstå det med Augmented Reality, end hvis han skulle kigge på en gammel arbejdstegning eller læse et langt worddokument med beskrivelser. Det er bare meget nemmere at forstå, når man ser det visuelt lige foran sig, end på den gammeldags måde,” siger Torben Dalgaard.

Sammen med sin bror, Bent Dalgaard, har han siden 2008 udviklet 3D-software til byggebranchen i Dalux.

3D i hænderne på håndværkeren

Store byggeprojekter er ofte komplekse og involverer mange forskellige aktører, der er afhængige af hinanden, og selvom 3D-modeller og BIM har gjort det langt nemmere at danne sig overblik, er det sjældent, at de rent faktisk lander i hænderne på de håndværkere, der står på byggepladsen, hvor opgaverne skal løses.

Torben_Dalux_1680px.jpg
"Det er det interessant, at Skandinavien og ikke mindst Danmark er et foregangsland for at tage mobile enheder til sig på arbejdspladsen, for det er helt klart et forspring, vi skal udnytte,” siger Torben Dalgaard, Dalux.
Foto: Dalux

Om Dalux

  • Grundlagt af Torben Dalgaard og Bent Dalgaard, begge uddannede civilingeniører.
  • Antallet af medarbejdere i Dalux er siden januar 2017 vokset fra 19 til lige knap 60 i september 2018.
  • Virksomheden har åbnet kontorer i ­Norge, England og Litauen og planlægger at åbne endnu flere allerede i år.
  • Dalux app er oversat til 12 sprog bl.a. engelsk, tysk, fransk og spansk.
  • Seneste måling viser 40.000 brugere globalt.

dalux.dk

Men med Dalux’ Augmented Reality-tilføjelse kan man lynhurtigt se, hvad der er projekteret, sammenlignet med hvad der er udført.

Man vil også ved at pege telefonens kamera mod væggene på det fysiske sted, kunne se præcist, hvor og hvordan eks. en rørbelægning skal lægges.

Virkelighed møder planer 

“Der er nogle gange forskel på, hvad ingeniører og arkitekter tror, er en god idé, og så til hvordan pladsen reelt ser ud, når man står og er midt i at lægge kabelbakker eller føringsveje ind. Augmented Reality kombinerer virkeligheden med det, der er planlagt, og det er både meget praktisk og effektivt. Jeg tror, at for mange håndværkere vil det at bruge vores digitale værktøj snart være lige så indgroet som at bruge værktøjerne fra værktøjskassen," forklarer Torben Dalsgaard

Torben Dalgaard og Bent Dalgaard er begge uddannede civilingeniører fra DTU.

Fik idéen for 10 år siden

Torben Dalgaard har tidligere stået i spidsen for sin egen konsulentvirksomhed i München, der lavede softwareudvikling, og Bent Dalgaard har en ph.d. i computergrafik og var helt tilbage i år 1999 med til at starte Augmented Reality op på DTU.

Dengang var teknologien dog ikke klar til det. I 2008 fik de øjnene op for, at de kunne forandre byggebranchen.

“Vi havde allerede lavet software, der virkede på kontoret, men byggebranchen foregår primært på byggepladsen og ikke kontoret. Fordi flere og flere begyndte at bruge smartphones, kunne vi se, at hvis vi virkelig skulle forandre noget, skulle vi have fokus på livet på byggepladsen. Vi kunne enten hjælpe en chef på kontoret eller 100 medarbejdere i marken.”