strik_1_960p.jpg
Når garnet er twistet med forskellige farver, kommer der en slags melering. Denne grønne indeholder fem farver: Almindelig grøn, mørkegrøn, rød, brun og blå.

En trøje for livet

Design Hanne Buchwald strikker trøjer for et arkitektfirma, der også laver kunst. Det foregår på en retromaskine, hvilket er en del af fortællingen bag de bløde cashmeresweatre.

Strikkemaskinerne er ikke af nyere dato. 1959 står der på modellen fra firmaet Stoll.

”Det er nogle oldsager uden lige. Jeg tror ikke, mange kunne arbejde på dem, men fordi jeg er så tilpas nysgerrig, finder jeg ud af at gøre det,” konstaterer Hanne Buchwald.

Hun arbejder som strikdesigner for firmaet ColorcloudStudio. Det er et foretagende, der beskæftiger sig med kunst og arkitektur – fra et hus i Chile til en skole i Frederiksbjerg i Aarhus.

Det Aarhusbaserede firma føjer nu en ny linje til porteføljen: striktrøjer. Det sker i løbet af denne måned, efter at hun og ejerne den første del af året har brugt tid på at finde et koncept.

”Min chef og hans kompagnon ville gerne til at sælge striktrøjer, og en af mine klassekammerater havde anbefalet mig. Der gik et halvt år, hvor jeg lavede prøver derhjemme, og hvor vi mødtes af og til,” fortæller Hanne Buchwald.

Siden er det blevet til en tættere tilknytning, og hun har fået godt gang i de gamle maskiner.

”Der går jo sport i det. Jeg har fået maskinen til at strikke rundstrik, så man får en slags tube med hul i bunden og på den måde undgår sidesømme. Det er den i virkeligheden ikke lavet til. Den er bygget til at strikke frem og tilbage, men det kan lade sig gøre.”

Unisex efter mål
Hanne Buchwald er uddannet beklædnings­håndværker, men læste videre på uddannelsen til tekstilformidler.

Her blev hun introduceret til strik, som hun specialiserede sig i. Derfor var hun ikke i tvivl, da hun et stykke tid efter, at hun blev færdig med uddannelsen fik tilbuddet fra Color­cloudStudio.

”Det er interessant at arbejde i et kunstnerisk miljø. Jeg er selv meget håndværker og meget lidt kunstner, mens ejeren er rigtig meget kunstner og mindre håndværker, så det er en anden tankegang,” siger Hanne Buchwald, der arbejder ud fra tre standardstørrelser, som kan modereres.

For eksempel kan kraver og ærmelængder være forskellige. Det samme gælder farverne. Men i det store hele er det over-sizetrøjer til både mænd og kvinder, de kommer til at sælge.

”Ideen er, at kunden skal komme ind til os, og så får man en snak om størrelse og farver. Ud fra det, kunden ønsker, skal jeg producere trøjen. De er konstrueret efter en mand, men de er unisex.”

Garntwist giver farvespil
Alle trøjer er strikket i cashmeregarn i forskellige farver og tykkelser. De bruger en særlig teknik, som får garnet til at fremstå en smule mønstret, ved at flere tynde garntyper vikles rundt om hinanden.

”Hvordan den endelige farve ser ud, kommer an på, hvordan man twister garnet,” fortæller designeren, som bruger computerprogrammet DesignaKnit, inden strikprocessen går i gang.

  ”Det hele skal passe sammen med masker, jeg skal tage stilling til, hvordan indtagene skal ligge, og hvordan man får det flotteste forløb. De skal for eksempel passe med halsudskæringen og selvfølgelig til den person, det drejer sig om.”

Som i Herning i 60’erne
Om Hanne Buchwald kommer til at stå for produktionen ene kvinde, afhænger af efterspørgslen, som hurtigt kunne gå hen og kræve ekstra hænder – eller en nyere maskine. Og så igen.

”Det er fedt at få maskinerne til at køre og tænke: okay – det var sådan, det blev produceret i Herning i 60erne. Det er en del af historien – at trøjerne bliver produceret lokalt, og at metoden er, som den var engang,” siger Hanne Buchwald og tilføjer:

”Vi sørger for at gemme noget garn, så hvis man slider hul på albuerne, kan man komme ind og få den repareret. Det skal være en trøje for livet,” siger hun.

Projektet lanceres dette efterår.

Læs mere på
colorcloudstudio.dk
hannebuchwald.dk

 

Hanne Buchwald 29 år er strikdesigner hos ColorCloudStudio. Hun har en BA i Tekstildesign – håndværk og formidling fra Via Design, 2015

Alt foregår helt lavpraktisk på gamle maskiner. ”Jeg har 200 hæklenåle med en lille dims på og en slæde, der kører frem og tilbage og laver nye masker. Det gælder om at holde tungen lige i munden,” fortæller Hanne Buchwald.