liselotteThygesenStylist_KV_2000p.jpg
Undersøg, hvordan medarbejderne generelt klæder sig hos den virksomhed, hvor du skal til jobsamtale. Sådan lyder et af rådene fra stylist Liselotte Thygesen.

Klæd dig rigtigt: 3 gode råd om tøj

Jobsamtale Forbered dig til jobsamtalen, kom til tiden – og klæd dig til jobbet. Dit tøj er nemlig ikke helt ligegyldigt, når du skal overbevise din måske kommende chef om, at det er dig, som hun skal ansætte.

Det kan skurre i ørerne og skære i øjnene. Når andres tøjvalg støjer så meget, at det kan være svært at koncentrere sig om andet. For tøjvalg, farver og den generelle fremtoning signalerer faktisk mere, end vi måske tror.

”Undersøgelser viser, at op mod 80 procent af førstehåndsindtrykket er nonverbalt. Dermed bliver vi altså vurderet på den måde, vi ser ud. Om vi vil det eller ej,” siger Liselotte Thygesen, som er stylist og indehaver af Stylechange i Århus.

Hun holder foredrag for blandt andet fagforeninger, hvor hun hjælper medlemmer med at klæde sig på til bl.a. jobsamtaler.

”At klæde sig rigtigt til en jobsamtale handler ikke om at klæde sig moderigtigt. Det handler om at klæde sig til formålet, efter kropsform og på en måde, så man føler sig godt tilpas uden at gå på kompromis med detaljerne,” siger hun.

For detaljerne er lige så sigende, når man skal sælge sig selv ved en jobsamtale, forklarer hun.

Hun fortæller om en kunde, som skulle til jobsamtale på en ledig stilling som revisor, men som endte med et afslag.

”Bagefter ringede han og spurgte dem, hvorfor han ikke havde fået jobbet, og de fortalte, at de havde lagt mærke til, at han manglede en knap i skjorten,” siger Liselotte Thygesen og uddyber:

”For nogen kan det måske virke som en petitesse, men ikke når du søger job som revisor. Det er jo et job, hvor du skal have styr på detaljerne.”

Liselotte Thygesen

  • Stylist og indehaver af Stylechange siden 2007.

stylechange.dk

Tre gode råd om tøj

  1. Vælg tøj, der passer til virksomhedens image. Tjek, for eksempel virksomhedens hjemmeside eller LinkedIn. På LinkedIn kan du finde de personer, som du skal til jobsamtale med og blive klogere på deres dresscode.

  2. Prøv altid dit tøjsæt nogle dage inden jobsamtalen, og ikke bare aftenen før.

    Så kan du nemlig nå at købe en anden bluse, hvis du finder ud af, at den stumper eller sy knappen i din skjorte.

  3.  Husk, at helhedsindtrykket tæller. Dvs. dine sko skal være rene, og dit overtøj skal passe til resten af tøjsættet. Det nytter ikke noget, at du har tænkt over sammensætningen af dit tøj, hvis du alligevel bruger en wind­breaker­jakke fra 90’erne. 

Tøjet kan styrke selvtilliden

Ifølge Liselotte Thygesen skal man ikke bare klæde sig på til ære for modtageren. Det er nemlig også et spørgsmål om at føle sig godt tilpas, fordi det kan øge selv­tilliden.

Derfor har det også betydning, om man klæder sig for pænt eller for almindeligt.

Hvis du for eksempel møder op i sit stiveste puds hos en virksomhed, hvor alle andre er mere casual klædt, så kan du hurtigt føle dig forkert påklædt, og det kan i værste fald påvirke præstationen

”Hvis du for eksempel møder op i dit stiveste puds hos en virksomhed, hvor alle andre er mere casual klædt, så kan du hurtigt føle dig forkert påklædt, og det kan i værste fald påvirke præstationen,” siger hun.

Derfor opfordrer hun til at undersøge, hvordan medarbejderne generelt klæder sig hos den virksomhed, hvor du skal til jobsamtale. Det giver nemlig bedre kort på hånden, når du skal udvælge tøj, der skaber høj troværdighed.

Rent og tørt hår

Når først du har styr på dresscode, er det mindst lige så vigtigt at undgå andet støj, der kan sende modtageren på afveje, siger Liselotte Thygesen.

”For eksempel kan det være en god idé at undgå logo på strømper og statements på tøjet. Hvis nu du har taget din ’Bevar ­Christiania’-trøje på, kan det måske forstyrre modtageren så meget, at du allerede er bagud på point, inden du har åbnet munden.”

Ifølge Liselotte Thygesen skal du også have styr på udseendet inden jobsamtalen. ”Håret skal f.eks. være rent, tørt og gerne ny­klippet. Det sender et forkert signal, hvis du dukker op med vådt hår. Det kan virke sjusket og for tilfældigt,” siger hun og uddyber:

”Det kan skabe tvivl hos arbejdsgiveren om, hvorvidt du nu også sjusker i dit arbejde. Ansættelsesudvalget skal kunne se dig som ny medarbejder, der både passer ind på arbejds­pladsen og som repræsentant udadtil.”