Tek0618_1305x675px_2.jpg

Retningslinjer er en god idé

Tema: Kærlighed på jobbet Hverken arbejdsmiljøloven eller nogen over­ens­komster forbyder kærlighed på jobbet. Heldigvis. Alligevel kan det være en god idé at tage stilling til temaet, mener eksperter fra DI og Dansk HR.

Det kan ikke skade at drøfte retningslinjer for kærlighed på jobbet. Sådan lyder det fra Dansk Industri (DI), der dog mener, at det skal være op til den enkelte virksomhed at vurdere, om der er behov for regler.

”Virksomheder er jo vidt forskellige, og derfor kan det jo sagtens være, at det fungerer fint med parforhold blandt ansatte nogle steder. Det kunne for eksempel være hos en mindre håndværksvirksomhed,” siger Jan Lorentzen, som er chefkonsulent i afdelingen for arbejdsmiljø hos DI.

Samtidig mener brancheorganisationen dog, at retningslinjer er et emne, der kan være give mening at drøfte, når man alligevel drøfter personalepolitik i samarbejdsudvalgene rundt omkring.

”Kæresteri kan i nogle tilfælde påvirke tilliden og samarbejdet i et team, hvis for eksempel en leder og en medarbejder finder sammen,” siger han og uddyber:

”Hvis nu medarbejderen får nogle spændende opgaver, kan det sagtens skyldes, at vedkommende er dygtig, men andre vil måske opfatte det, som om medarbejderen bliver forfordelt på grund af relationen.”

Med juraen i hånden

Dansk HR er en uafhængig, netværksbaseret organisation for personer, som arbejder med HR.
Ifølge Mette Nørlem, som er cand.jur. og chief of staff hos Dansk HR, har virksomheder to håndtag at dreje på, når kærlighedsforhold på arbejdspladsen skal håndteres juridisk korrekt.

”Som virksomhed har man altid ret til at gribe ind, hvis en personlig kæresterelation giver problemer, eller hvis man forventer, at relationen potentielt kan give problemer,” siger hun.

”Man kan også, og det vælger en del virksomheder, på forhånd udarbejde en personalepolitik for, hvad der skal ske, hvis to kolleger finder sammen. Det kan for eksempel være, at den ene skal skifte afdeling,” siger Mette Nørlem. Hun tilføjer dog, at det kan være svært at gribe ind på forhånd, fordi situationerne kan være vidt forskellige.

 

”Kæresteri kan i nogle tilfælde påvirke tilliden og samarbejdet i et team, hvis for eksempel en leder og en medarbejder finder sammen,” siger Jan Lorentzen, DI.

”Som virksomhed har man altid ret til at gribe ind, hvis en personlig kæresterelation giver problemer," siger Mette Nørlem, Dansk HR