BloggingA1500.jpg
Anne-Grete Pettersen fortæller de fremmødte TL'ere, hvordan de får mange besøgende på deres blog.

Sådan får du succes med at blogge

Kursus Hvordan kan man bruge sin blog til at sælge sine produkter? Det spørgsmål blev besvaret på TL’s kursus for bloggere.

Anne-Grete Pettersen har de seneste år levet af at blogge. Først med bloggen cphblonde.com, som blev kåret til verdens bedste blog om København i 2016. Og senest med hendes nye blog eventskbh.dk, hvor hun promoverer events i København for norske virksomheder.

Tirsdag den 29. august underviste hun 15 TL’ere – 13 kvinder og to mænd – i hvordan man får succes med sin blog.

Tre tips til bloggere:

  1. Skriv om det, du brænder for.
  2. Link til andre blogs og hjemmesider.
  3. Tilbyd dine læsere et nyhedsbrev med nye blogindlæg.

”Besøgstallet på min blog, Copenhagen Blonde, eksploderede, da CNN besluttede sig for at lave et indslag om bloggen. En af grundene til, at bloggen blev internationalt kendt var nok, at mit logo er meget genkendeligt,” fortæller Anne-Grete Pettersen.

Logoet er en tegning af en blond kvinde i en rød kjole på en rød cykel. Bloggen er skrevet på engelsk, hvilket også var medvirkende til, at den blev kendt internationalt.

I løbet af de seks timer kurset varer, gennemgår Anne-Grete Pettersen blandt andet konkrete metoder til, hvordan du kan øge besøgstallet på din blog.

”Når folk er inde på din blog, skal de have mulighed for at abonnere på et nyhedsbrev. Så bliver de orienteret, når der kommer nye indlæg. Hvis du ikke giver dem den mulighed, siver folk bare ind og ud af din blog, og så er det meget sværere at få flere besøgende.”

Copenhagen Blonde har for tiden cirka 10.000 besøgende om måneden.

Link til dine konkurrenter
”Jeg linker fra min gamle blog til min nye for at øge besøgstallet på den nye. Jeg linker også til konkurrerende blogs, for det øger min page-rank hos Google. Man skal ikke være bange for at linke til konkurrenter. Det kan godt betale sig,” siger Anne-Grete Pettersen.

DAN GRØNBECH PIHL

Dan Grønbech Pihl

Jeg er ikke sikker på, at jeg skal have en blog. Men jeg kan alligevel bruge 80 procent af det, der bliver sagt.

Kursisterne tager flittigt noter, imens de lytter til de gode råd og praktiske anvisninger på, hvordan man for eksempel kan bruge Google Adwords til at finde søgeord, man kan bruge i sine tekster og dermed optimere bloggens placering hos Google.

Bloggen som CV
En anden kursist er Mathilde Felizola-Gjedde. Hun er uddannet designer med speciale i lingeri og badetøj.

”Lige nu designer jeg lingeri til Magasin. Men om halvanden måned står jeg uden job. Derfor vil jeg oprette en blog, som viser, hvad jeg kan. På den måde kan jeg bruge bloggen som et online CV, når jeg skal søge nyt arbejde.”

Mathilde Felizola-Gjedde

Mathilde Felizola-Gjedde

Om halvanden måned står jeg uden job. Derfor vil jeg oprette en blog, som viser, hvad jeg kan.

Senere har hun planer om at lave en ”do-it-yourself”-blog, som skal handle om indretning, mode og trends.

Blog om billedkunst
En del af kursisterne er uddannet inden for design. Det gælder også Anna Bauer Andersen, som desuden skaber sin egen billedkunst.

”Min blog skal bruges til at vise mine billeder. Foreløbig er det bare en hobby, men på sigt kunne jeg godt tænke mig, at jeg blev mere synlig ude i verden.”

Hun forventer ikke, at hun kommer til at leve af sin kunst. Men er alligevel glad for de professionelle råd, hun får på kurset.

Anna Bauer Andersen

Jeg synes, at det er inspirerende at høre en professionel fortælle om sin blog.

”Jeg har lært at tagge andre for på den måde selv at blive mere synlig. Jeg synes, at det er inspirerende at høre en professionel fortælle om sin blog. Anne-Grete er både inspirerende og humoristisk, så det har været rigtig godt.”