Tek0218_1305x675px6.jpg

Styrk din personlige gennemslagskraft

Jobsamtale Et CV spækket med erfaring og kompetencer kan aldrig skade, når drømmejobbet skal hales i land. Men det er ikke altid nok.

Måske kan du nikke genkendende til det. Når du er så nervøs, at du har svært ved at formulere en sætning. Eller måske er du typen, der buldrer derudaf, fordi du forsøger at kompensere for uroen i kroppen.

Om du hører til den ene eller anden type, så er det helt normalt med svedige håndflader og høj puls under en jobsamtale. Tricket er at stå ved kroppens signaler, siger Lars Klingert, som er journalist og underviser i præsentation og kommunikation.

”Man skal anerkende sin nervøsitet, for hvis man ignorerer den, risikerer man at forstærke følelsen og dermed få endnu sværere ved at brænde igennem,” siger han.

Lars Klingert har flere års erfaring som underviser på kurser, hvor omdrejningspunktet er personlig gennemslagskraft i forskellige situationer. Blandt andet på jobbet.

Ifølge Lars Klingert kan man sagtens øve sig i at håndtere sin nervøsitet, så den ikke kupper jobsamtalen.

”Nøgleordet er forberedelse. Man skal have forberedt sig så godt på sine budskaber hjemmefra, at man altid kan levere dem, også når man er nervøs,” siger han.

Tell it, don’t show it

Formålet med jobsamtalen er at skabe en samtale om kompetencer, der giver mening i det konkrete job. Som ansøger skal man altså sælge sig selv på en måde, så arbejdsgiveren ikke kan undgå at se matchet. Og det er her de omtalte budskaber bliver bragt i spil, siger Lars Klingert.

Det kan være, at man skal trække på eksempler, der viser stærke samarbejdsevner, stor fleksibilitet eller måske en god sans for detaljen.

”Teknikere er ofte et meget detaljeorienteret folkefærd, så lige præcis den egenskab giver god mening at fremhæve og forberede konkrete eksempler på,” siger han.

Men Lars Klingert understreger, at den fine sans for detaljer ikke er lig med, at man skal gå for meget i detaljer under jobsamtalen.

”Hvis man gør det, så risikerer man samtalen munder ud i en monolog, hvor modtageren bliver hægtet fuldstændigt af,” forklarer Lars Klingert og uddyber:

Lars Klingert

  • Journalist og tidligere studievært i DR.
  • Siden 1999 underviser i kommunikation og præsentation.
  • Forfatter til bogen ’Brænd igennem – få dit budskab ud og nå dine tilhøreres hjerne og hjerte’, 2016.

3 gode råd til at styrke din gennemslagskraft

  1. Sæt dig grundigt ind i den virksomhed, der har indkaldt dig til jobsamtale. Det ­viser nemlig arbejds­giveren, at du er motiveret og det øger din gennemslagskraft.

  2. Øv dig i eksempler fra dit arbejdsliv, der matcher kompetencer i jobbet, der skal besættes. Sig dem højt for dig selv, for eksempel mens du går rundt hjemme i stuen. 

  3.  Øv dig også i at skabe øjenkontakt med flere mennesker under en samtale. En metode kan være at sætte Post-it’s op rundt omkring i stuen. Lad så blikket vandre fra seddel til seddel, mens du øver dine budskaber.

”En jobsamtale handler om at skabe en dialog. At inddrage modtageren, så man sammen kan finde ind til kernen. Hvis man formår det, så er der større chance for at afsætte sine budskaber og brænde igennem.”

Øjenkontakt skaber nærvær

Men en jobsamtale er ikke kun en udveksling af ord. Tværtimod. Kropssproget er nemlig også en væsentlig del af det samlede indtryk, som modtageren sidder tilbage med.

”Hvis man virkelig skal brænde igennem, er det afgørende, at man kigger i retning af den person, som man taler med,” fastslår Lars Klingert og fortsætter:

”Hvis der er tale om flere personer, gælder det om at have øjenkontakt med alle sammen.”

Han forklarer, at mange af os helt ubevidst har en tendens til kun at have øjenkontakt med én person. Det kan være chefen eller måske den person, som senest har stillet et spørgsmål.

Men det går ikke til en jobsamtale. Her er alle på lige fod. Lars Klingert kalder det at skabe balance i rummet:

”Man skal forestille sig, at man er vært ved et middagsselskab, hvor alle gæster naturligvis er lige vigtige og velkomne. Det er den følelse, man kan opnå med god øjenkontakt. Det skaber et nærvær, der styrker den personlige gennemslagskraft.”