OK26 - følg med i de offentlige overenskomstforhandlinger her

Armering til Femern

19-årige tekniske designer Victor Lykke har i sin tid som lærling hos Femern Link Contractors været med til et af Danmarkshistoriens største byggeprojekter.

Byggeri
Victor Lykke begyndte som teknisk designerelev hos Femern Link Contractors som 17-årig og har været med til at lave verdens længste sænketunnel. Foto: Industriens uddannelser
Af Ditte Damsgaard
[ Opgaven ]

Femern Bælt-forbindelsen skal stå færdig i 2029. Den ­bliver med sine 18 km verdens længste sænketunnel med 89 betonelementer, der skal graves ned under havets bund og dækkes til igen for at skåne havmiljøet mest muligt.

Her er armeringen afgørende for at undgå revner og sikre tunnelens holdbarhed, og selv små afvigelser i placering og spænding kan få store konsekvenser.

19-årige tekniske designer Victor Lykke har i sin tid som lærling hos Femern Link Contractors været med til at sikre armeringen og sammen med kolleger registrere de mange forskellige justeringer, der opstår løbende i et så gigantisk byggeri.

Arbejdet i den tekniske designafdeling foregår i tæt samarbejde med mange forskellige faggrupper og natio­naliteter.

En model af verdens længste sænketunnel, når den er færdig. Foto: Industriens uddannelser
[ Løsningen ]

Victor Lykkes rolle har været at hjælpe med at håndtere designet af armeringen. I samarbejde med sine kolleger registrerer han alle justeringer i AutoCAD, Word og Excel.

”Jeg har efterhånden lært, hvad der er muligt. Jeg sætter mig ned, ­tegner det, laver nogle udregninger for mig selv på et stykke papir, på en tavle eller i et tegneprogram. På den måde tjekker jeg, om det er muligt. Jeg laver ikke de endelige tegninger selv, men jeg skal vide præcis, hvad der skal ændres, og hvad det får af konsekvenser,” siger han.

Alle ændringer skal godkendes videre i systemet.

”Min afdeling er bindeled mellem teori og praksis – det er dét, der gør det fedt.”

Femernprojektet er stadig i gang – indtil videre er omkring 10 af de cirka 90 elementer støbt.

Victor Lykke har også arbejdet med alt fra ledningsføring i havnen til hældningsberegninger, men armeringen har været det vigtigste.

Alting er meget nyt, når man kommer her som elev. Som teknisk design-elev har man ikke altid kendskab til, hvordan tingene skal gøres.

“Men så er det jo altid fedt, at stort set alle ens kolleger har været på andre kæmpe projekter før det her. Og min nærmeste chef har så meget erfaring.”

Det er noget helt særligt at vide, at tunnelen vil blive brugt i mange år af mange, mange mennesker.

“Det er jo sygt fedt at kunne se tilbage på og sige, at jeg har været med til at sørge for det her. Det er jo helt klart federe som elev end at skulle sige, at jeg har tegnet et lille hus. Jeg skal have et Fastpass, så jeg kan drøne igennem, når den er færdig, fordi jeg har været med til at bygge tunellen.”