OK26 - følg med i de offentlige overenskomstforhandlinger her

Dennis rykker ud med lovgivning og smileys

Gode kommunikationsevner og dybdegående detektiv­arbejde er en fast del af ­fødevareteknolog Dennis Lunds hverdag, når han bliver udsendt som en del af Fødevarestyrelsens Rejsehold.

Arbejdsliv
Dennis Lund fra Fødevarestyrelsens Rejsehold og kollegaen Lars er på besøg i en bazar. De to udgør en enhed, som bliver sendt ud, når den ordinære fødevarekontrol mistænker manglende dokumentation eller svindel. Video: Kåre Viemose
Af Kristine Buske

“Vi har tjekket op på den ene leverandør siden sidst, og de har registreret et forkert CVR-nummer, som ikke er deres. I har handlet i god tro, men vi skal undersøge sagen nærmere.”

Tonen er professionel og involverende, mens fødevareteknolog Dennis Lund er på besøg hos en bazar og fortæller virksomhedens ejere, et ægtepar, hvad der skal ske i den næste time. Samtalen foregår på kontoret ude i baglokalet, mens man kan høre kunder gå rundt i butikken og beslutte, hvad de skal købe med hjem fra de fyldte hylder.

Mange lande er repræsenteret i det kulinariske udvalg med en lang liste af leverandører bag sortimentet. Det virker uoverskueligt at holde styr på, og det er også en af grundene til, at Dennis Lund fra Fødevarestyrelsens Rejsehold og kollegaen Lars er på besøg. En enhed, som bliver sendt ud, når den ordinære fødevarekontrol mistænker manglende dokumentation eller svindel.

Besøget i dag er en anmeldt opfølgning fra sidst, hvor Dennis Lund for godt en måned siden fandt varer fra to leverandører, som ikke er registreret korrekt. Uden dokumentation kan man ikke spore, hvordan den enkelte fødevare er produceret eller opbevaret, og det betød en sur smiley og beslaglagte varer.

Varerne står stadig uberørte på gulvet, pakket ind i tape med Fødevarestyrelsens logo, som var det et gerningssted.

Snyd er snyd

Dennis Lund er en del af afdelingen i Vejen, som dækker Fyn, Syd- og Sønderjylland og et stykke af Midtjylland. Der er fem medarbejdere i afdelingen, hvor de tre, herunder Dennis Lund, har en fødevarefaglig baggrund. Lars er derimod tidligere politibetjent og bruger sine kompetencer inden for efterforskning.

“Vi er altid to afsted, både for vores egen sikkerhed, men også for at være to til at observere og vurdere de enkelte sager,” forklarer Dennis Lund.

Som ved alle andre besøg starter han med at udfylde en obligatorisk retssikkerhedsblanket, inden han og Lars går ind i butikken og tager et glas honning, en pakke kyllingebouillonterninger, et glas oliven og en dåsesodavand ned fra hylderne. De skal udvælge ti tilfældige varer, som butikken skal kunne dokumentere faktura og sporing på. Dennis Lund er stoppet op ved risene. Han kigger efter en bestemt pose, han før har set fusk med hos leverandører.

“Snyd er snyd. Det eksisterer i alle sociale lag. Nogle er bare stråmænd, som er sat ind for at dække over bagmændenes systematiske svindel,” fortæller Dennis Lund.

Beslaglagte varer

“Riiiish.” Tilbage på kontoret hiver Dennis Lund nu tapen af halvdelen af de beslaglagte varer. Den ene leverandør skal efterforskes nærmere, og derfor skal varerne herfra blive stående.

“Mange virksomheder har modtaget varer fra den pågældende leverandør. Fakturaerne er ikke fyldestgørende, og de bruger andres virksomheders CVR-numre. Det er rent detektivarbejde at komme til bunds i, og det er desværre en type sag, vi ser regelmæssigt,” for­klarer han.

Varerne fra den anden uregistrerede leverandør tager Dennis Lund med ud i baglokalet og instruerer manden i at åbne hver beholder og tømme indholdet i den store, grønne skraldespand. Man kan høre, hvordan de mange tørrede frugter og nødder rammer bunden.“Da I selv har valgt at destruere varerne, slipper I for påbud og sanktion,” siger Dennis Lund.

Imens sidder mandens kone og medejer af bazaren inde på kontoret sammen med Lars og printer fakturaer ud på de ti produktstikprøver. Hun har et helt system på computeren over de enkelte leverandører og varer.

Lars opdager nu en fejl. Mængdeangivelsen på glasset med oliven stemmer ikke overens med mængdeangivelsen på fakturaen. Kvinden ringer til leverandøren, så fejlen kan blive rettet med det samme.

Ejeren af bazaren hælder tørret frugt i skraldespanden. Foto: Kåre Viemose
Procedurer mod svindel

“Klap, klap!” Manden er nu tilbage på kontoret og slår hænderne sammen for at indikere, at han er færdig med at kassere de ulovligt registrerede varer. Han vil gerne vide, hvordan han kan undgå lignende fejl en anden gang, og Dennis Lund tager sig tid til at forklare.

“Må jeg med jeres accept skrive i rapporten, at I fremadrettet ændrer proceduren for nye leverandører, så I er sikre på korrekt dokumentation?” spørger han.

“Ja, det må du gerne,” svarer kvinden.

Dennis Lund afleverer den ikoniske glade, grønne smiley, som nu kan sættes op i bazarens vindue igen.

En god relation

Parret har været samarbejdsvillige under hele forløbet, men det er dog ikke alle besøg, der forløber så positivt.

“Jeg prøver altid at skabe en god relation med virksomheden, så de ikke føler sig rullet over af en myndighed, og i stedet oplever at blive respekteret. Men vi kan selvfølgelig ikke være venner med alle. Hvis virksomheden får en bøde, hidser de sig ofte op i frustration, og det kan man jo godt forstå. Så spørger jeg, om de har brug for fem minutter for dem selv. Jeg forsøger altid at skabe empati og forståelse,” siger Dennis Lund og tilføjer:

“Hvis ejerne nægter os adgang til lokaler og varer, kan vi blive nødt til at tilkalde politiet.”

Ud over de sociale kompetencer bliver Dennis Lund også konstant udfordret på sin fødevaretekniske faglighed. På den gode måde.

“På et kontrolbesøg bliver jeg altid bombarderet med oplysninger. Jeg er nødt til løbende at vurdere, hvad jeg skal gå ind i med det samme, og om der skal flere kompetencer og andre myndigheder ind over, hvis sagen er mere kompleks,” fortæller han.

Trends avler svindel

Når der kommer nye fødevaretrends, oplever Dennis Lund altid en stigning i svindelsager. Den seneste trend var den populære Dubai-chokolade, som gik viralt på de sociale medier.

“Når det kommer til trends, går det hurtigt, at der kommer kopiprodukter i handlen, som typisk ikke lever op til lovgivningen,” siger Dennis Lund.

Nu er besøget hos bazaren slut. Lars og Dennis fylder bagsædet med deres store tasker med computere og dokumenter og sætter sig ind i bilen. De skal videre til næste kontrol: et uanmeldt besøg hos en ulovlig hjemmeslagtning uden autorisation.

Tidligere var der mange af den slags sager, men over­vågningen og kravene er skærpet på om­­rådet, og det har heldigvis virket.

“Jeg opererer efter lovgivning og retningslinjer, og min opgave er at omsætte dem til praksis. Jeg opdaterer mig hele tiden på en lovgivning i konstant forandring for at sikre den bedste vurdering.”

Foto: Kåre Viemose

Dennis Lund

Inspektør i Føde­varestyrelsens Rejsehold i Vejen siden 2022

Tidligere ansat i Fødevarestyrelsens Fødevareenhed 2018-22

Uddannet professionsbachelor i fødevareteknologi fra UCL i 2018, procesteknolog fra Erhvervsakademi Sjælland i 2014

Bruger 15-20 timer i bil om ugen ifm. sit arbejde

I gennemsnit 4-5 kontrolbesøg om ugen