Det er mørkt udenfor, medarbejderne har forladt fabrikken, og maskinerne står i dvale og klar til i morgen, hvor produktionen af højtalere igen sættes i gang.
Alligevel er der ikke stille på Dynaudios hovedkontor i Skanderborg i aften. TL’s medlemmer er kommet for at lære, hvordan man får god lyd ud af en kasse.
Product Training Manager Otto Jørgensen fører an på rundvisningen forbi Dynaudios Wall of fame af priser, og der er ikke gået mange minutter, før den første af medlemmerne har fortabt sig i noget på ruten.
”Jeg faldt lige i svimer over en af de gamle højtalere fra 70’erne,” siger han med julelys i øjnene.
Ind i maskinrummet
Første stop er produktionen af selve højtalerne, som Dynaudio bygger ved hjælp af egne drivere. Otto Jørgensen forklarer, hvordan højtaleren virker gennem et magnetfelt, som får en spole til at bevæge sig. Spolen rører ved en membran, og bevægelsen skaber vibration, som dermed bliver til lydbølger.
Katja Sarup, teknisk designer ved Lind Jensens Maskinfabrik, er meget nysgerrig på teknikken bag. Hun bruger høreapparat og får en snak med Otto Jørgensen om vigtigheden af den rene lyd.
”Vi bruger de samme automatiserede grundprincipper i alle vores højtalere. Men vi har mange små specialiserede detaljer, som bliver håndlavet i hver enkelte enhed for at sikre den gode lyd,” fortæller Otto Jørgensen.
Den gode lyd er netop grundlaget for, hvorfor Dynaudio blev etableret i 1977. Dengang kunne man altid høre, om en højtaler var tysk, japansk eller amerikansk. Men grundlægger Wilfried Ehrenholz ville skabe en autentisk og ren lydoplevelse uden højtalerens egenlyd. Det stærke fundament har ført til konstant udvikling lige siden.
”Den perfekte højtaler findes ikke. En ny højtaler skal som minimum være bedre end de eksisterende,” siger Otto Jørgensen.