Alle i virksomheden, som er medlem af TL, er med i klubben, da medlemskab er obligatorisk. Og derfor kan alle medlemmer vælges til klubformand eller til medlem af klubbens bestyrelse.
For at jeres interesser kan varetages bedst muligt, bør klubbestyrelsen sammensættes af repræsentanter fra alle afdelinger på arbejdspladsen.
Valg til klubbestyrelsen er for en 2-årig periode, således at halvdelen er på valg det ene år og den anden halvdel det andet år. Ved den stiftende generalforsamling vælges halvdelen af bestyrelsen derfor kun for 1 år.
Hvert andet år på klubgeneralforsamlingen vælger klubbens medlemmer en tillidsrepræsentant, som sidder i klubbestyrelsen – ofte som formand for klubben. Afgår tillidsrepræsentanten i løbet af valgperioden, indkalder klubbestyrelsen umiddelbart herefter til ekstraordinær generalforsamling, hvor der vælges en ny tillidsrepræsentant.
Når valget af tillidsrepræsentant og klubbestyrelse har fundet sted, skal samtlige medlemmer have meddelelse herom. Endvidere skal TL’s medlemscenter have meddelelse om, hvem der er blevet valgt til de forskellige poster i klubbestyrelsen.
Mellem klubmøderne holder klubbestyrelsen løbende møder, hvor konkrete problemer diskuteres. Større problemer børe naturligvis også diskuteres på medlemsmøderne. Og løbende bliver medlemmer af klubben orienteret om klubbens arbejde.
Klubben kan fx vælge at opsætte en opslagstavle til informationer og aktiviteter. Intranet, facebookgruppe og direkte mails til medlemmerne er også gode muligheder for både at informere, men lige så vigtigt at give medlemmerne en nem mulighed for at give deres mening til kende.
Hos TL’s medlemscenter kan klubben få en liste over hvilke ansatte på virksomheden, som er medlem af TL. Sådan en liste kan være et godt værktøj til at skabe overblik både over medlemmer og ikke-medlemmer.