AI vækker nysgerrighed

Kunstig intelligens er på vej ind på TL’ernes arbejdspladser, men der er potentiale for mere, viser undersøgelse.

Teknologi
Midjourney prompt: Photo of female designer working at computer, getting help from friendly robot. Illustration: AI og Creative Zoo.
Af Ditte Damsgaard

Høreapparater, kodning, tekst, køkkener, registrering af huller i veje.

Det er bare nogle af de vidt forskellige arbejdsopgaver, som medlemmer af Teknisk Landsforbund bruger AI til at løse.

Det viser Teknikerens nye undersøgelse, som er baseret på svar fra 510 medlemmer.

Men det er langt fra alle arbejdspladser, der bruger AI. 43% svarer nej til, at deres arbejdsplads er kommet i gang med de nye værktøjer.

At mange arbejdspladser har svært ved at implementere AI, viser også en undersøgelse fra Dansk Industri fra sidste år. Det er især svært for virksomhederne med færre end 100 ansatte. Men der kan være en pointe i at sætte ekstra fut i udviklingen.

I februar 2024 faldt EU’s AI-forordning nemlig på plads. Ifølge Dansk Industri er det en gamechanger for brugen af AI i erhvervslivet i hele verden, og de opfordrer til, at virksomhederne kommer i gang, hvis de vil undgå at blive udkonkurreret.

Teknikerens undersøgelse viser, at 17% af TL’s medlemmer allerede i høj eller nogen grad bruger AI til at løse arbejdsopgaver og generelt er positive over for brugen af AI. De er nysgerrige og ikke så bekymrede for, at AI udfordrer deres ansættelser. I dette tema om AI kan du møde nogle af dem.

Midjourney prompt: Isolated photo of friendly white robot juggling with many balls, white background. Illustration: AI og Creative Zoo.

AI står for kunstig intelligens

AI er et område inden for datalogi, der fokuserer på at udvikle computere og systemer, der kan udføre opgaver, der normalt kræver menneskelig intelligens. Dette inkluderer ting som problemløsning, læring, genkendelse af mønstre, talegenkendelse og meget mere.

[ ChatGPT ]

“Opgaver kan se anderledes ud i fremtiden”

Kunstig intelligens er populært i rådgivnings­firmaet Artelia, også hos Nicolai Garde-­Dinesen. Han er uddannet VVS-installatør og arbejder i Artelia, hvor han er fag­ansvarlig indenfor HVAC (vand, varme­anlæg, ventilations­anlæg, køleanlæg).

Artelia har AI som fokuspunkt i strategien for 2024.

”I starten brugte jeg AI privat og har mere og mere trukket det over i mit arbejde. Det er f.eks. til formel­søgning, oversættelser, eller hvis en tekst ikke er skarp nok.”

Nicolai Garde-Dinesen sidder tit med store datasæt og bruger også AI til beregninger og formelopsætning i Excel.

Dog holder han fast i selve analysearbejdet selv, så han er sikker på, at kvaliteten er i orden.  

Virksomheden har AI-ambassadører, og det er godt at have nogle, der arbejder målrettet med AI, siger Nicolai Garde-Dinesen.

Generelt er han nysgerrig på hjælpeværktøjer og ny teknologi og er slet ikke bekymret for, at AI vil erstatte ham.

”Jeg har før mødt nye teknologier i mit job, og har en idé om, at der altid skal være et menneske bag. Det kan være, at mine arbejdsopgaver kommer til at se anderledes ud i fremtiden. Men der kommer til at gå mange år, før man kan erstatte min profil 100% med AI.”

Har du et godt råd til dem, som er bekymrede for AI?

”Vi skal være nysgerrige, men det er sundt at være en smule kritiske også. Så længe man husker sin fornuft, kan man få meget ud af det.”

“Jeg kan lave endnu flottere ting end før”

Tamo Anna El Moutamid bruger AI mere og mere. Hun er uddannet beklædningsdesigner og arbejder i et lille firma, Hammers, hvor hun laver emballage, ­tegner tøj, skriver salgstekster og inspirationsoplæg.

Hammers har meldt ud til medarbejderne, at de skal bruge AI så meget som muligt, fordi det er så tids­besparende. De har også haft en ChatGPT-ekspert på besøg. Tamo Anna El Moutamid er ikke bange for, at AI vil erstatte hende.

”Vi har så meget at lave alle sammen. Vi er ­nærmest i undertal. Det er en stor hjælp at spare tid.” 

Hun bruger også AI til at lave print til tøj, eller hvis hun skal lave oplæg til emballage til et makeup-mærke.

”Jeg bruger også ChatGPT til at lave billeder og pastelfarvede kawaii-temaer til unge.”

AI laver også fejl, understreger hun, men AI bidrager med ideer til, hvordan print og logoer kan se ud. Der er stadig meget, hun skal tegne selv fra bunden. Hun drømmer om et værktøj til at lave ­stregtegninger, for det bruger hun meget tid på. Men AI kan ikke lave de fine, specifikke ting endnu.

Det er spændende at følge med i fagets udvikling, siger hun.

”Jeg er 52, og jeg lærer ikke alt det her på ­skolen. Jeg føler virkelig, at jeg skal være med fremme, for ellers kommer jeg bagefter. Mit job bliver mere spæn­dende, og jeg kan lave endnu flottere ting end før.

“Vi skal ­stadig have ­mennesker indover”

Dennis Steiner Lind peger på, at AI i høj grad kan skabe indhold. Han er selvstændig og har arbejdet de seneste 12 år med online marketing. Han er uddannet teknisk designer.

”Jeg kan få AI til at komme med fem eller 10 eksempler på indhold til en hjemmeside. Så kan jeg selv udvælge pointer og strukturere min artikel.”

Han er ikke bange for, at det i fremtiden bliver sværere at få stillinger og kunder.

”Jeg ser det som et redskab, og så kan jeg lægge min egen faglige viden oveni.”

Er du ikke bange for, at kunden vil opfatte kvaliteten som lavere?

”Nej, for jeg faktatjekker og sørger for, at det er skrevet ordentligt. Hvis jeg bare får AI til at skrive artiklen, vil det ikke være ordentligt. Så vi slipper ikke for at have mennesker indover.”

Dennis Steiner Lind Jørgensen har altid været tech-interesseret og følger tæt med i udviklingen. Privat og professionelt har han også beskæftiget sig en del med musik. Også her er AI oplagt.

Der findes værktøjer, hvor man kan bede om specifikke tekster og melodier i en bestemt genre, fortæller han.

”Man kan godt høre, at det ikke er mennesker, der synger, men den rammer ellers godt. Det er måske et spørgsmål om tid, før man ikke længere kan høre, om det er et menneske eller AI, der står bag et sommerhit.”

Er der slet ingen farer ved AI?

”Ikke direkte. Jeg ser det som en hjælp. Men andre vil bare bruge det ukritisk, og det gør, at både markeds­førings- og musikbranchen bliver ekstra konkurrencepræget. Der sidder kunder derude, der ved, at det er meget billigere at få ChatGPT til at lave opgaven. Det skal jeg kæmpe imod.”

“AI gør os mere effektive”

Kristoffer Van mener, at AI i høj grad kan bidrage positivt til hans arbejdsliv. Han er projekt­leder i snedkervirksomheden Malte Gormsen ApS og er uddannet møbel­snedker samme sted.

Hos Malte Gormsen leder de altid efter måder at optimere deres produktionsproces.

“Tiden er vores allerstørste konkurrenceparameter, og det har vi forsøgt at optimere, blandt andet ved at bruge ChatGPT til at hjælpe med at kode og lave scripts, som vi kan føde ind i vores 3D-modellingsprogrammer.”

Malte Gormsen ApS laver mange forskellige ting, lige fra køkkener til komplicerede konstruktioner og forfinede møbler. Specielt til køkkener er det interessant at se, hvad man kan med AI, siger Kristoffer Van.

”Lige nu ser jeg især mulighederne, når vi 3D-­modellerer og kan bede den tegne et køkken med x antal skabe med et bestemt mål og antal fronter, dyvler og huller.”

På den måde kan AI hjælpe med at springe nogle led over og springe direkte til produktionen.

”AI gør os mere effektive.”

En del af den software, Malte Gormsen bruger til at programmere CNC-maskinerne, er proprietær, og det er centralt problem ved AI, siger Kristoffer Van. Når man f.eks. køber en stor CNC-fræser, køber man som regel også en softwarepakke med, uddyber han.

På trods af benspænd er han positiv overfor AI.

Føler du dig klædt på til at anvende kunstig intelligens i dit arbejdsliv?

”Jeg har ingen formel uddannelse i det, men jeg er i hvert fald ikke bange for at kaste mig ud i det.”