Banebrydende overenskomst på Femern-forbindelsen

TL og HK Privat har indgået en fælles overenskomst med FBC, der sikrer kædeansvar og ordentlige arbejdsvilkår på Femern-byggeriet.

Arbejdsliv
Af Morten Terp Morten Terp

For første gang sikrer en overenskomst kædeansvar på funktionærområdet.

Og for første gang har TL og HK Privat tegnet en fælles overenskomst direkte med en virksomhed.

Det sker efter, at TL og HK Privat har indgået overenskomst med hollandske FBC, der er entreprenør på Femern-forbindelsen.

Dermed kan teknikere og HK’ere, der får arbejde på Femern-forbindelsen, se frem til ordentlige arbejdsvilkår uden at frygte social dumping fra underleverandører eller vikarbureauer.

”Det er et stort gennembrud. Vi har sikret ordentlige arbejdsvilkår for vores medlemmer, der ansættes på Femern, og vi har sikret kædeansvar, så de ikke skal frygte social dumping fra underentreprenører og vikarbureauer,” siger Lene Ertner, regionsformand for TL Sjælland.

Overenskomsten sikrer bl.a.

  • Kædeansvar: Overenskomsten dækker foruden Teknisk Landsforbunds og HK Privats almindelige område også underentreprenører, indlejede og vikarbureauer.
  • Arbejdstidsaftale, der sikrer ordentlige vilkår.
  • Pension
  • Overarbejde betales med 100% efter 2. time.
  • 7,5% ekstra løn til feriefridage, pension eller ekstra udbetaling
  • Opsigelsesvarsler for medarbejdere, der ikke er omfattet af funktionærloven
  • Adgang til efteruddannelse via Dansk Byggeris kompetencefonde.

I september 2020 indgik FBC overenskomst på timelønsområdet. Det skete samme dag som firmaet skulle møde 3F og de øvrige fagforbund på timelønsområdet til en faglig voldgift.

”Vi er glade for, at også funktionærområdet nu er sikret ordentlige arbejdsvilkår på Femern-forbindelsen. Samtidig har vi lagt kimen til flere fælles overenskomster, som vi håber, andre byggevirksomheder vil tilslutte sig,” siger Lasse Thorn, formand for HK Privat Sjælland.

Femern-forbindelsen

  • Femern-tunnelen er en 18 kilometer lang sænketunnel, der kommer til at gå fra Rødbyhavn på Lolland til Puttgarden i Tyskland. Tunnelen rummer en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor.
  • Op til 3.000 mennesker vil være direkte beskæftiget med at bygge Femern-tunnelen.
  • Det vil tage ca. 8,5 år at bygge Femern-forbindelsen.
  • Anlægsbudgettet for Femern-forbindelsen er på 52,6 mia. kr. (2015-priser).

Kilde: Femern.com