Sådan får du fat på TL i julen

Christian den 4. er tilbage på Børsen

Maleriet af Christian den 4. var det sidste, der kom ud, da Børsen brændte. Nu er maleriet det første, der kommer ind igen.

Kultur
Konservator Nina Wajnman har renset maleriet af Christian den 4., efter det blev reddet ud af Børsen. Billedet viser maleriet, før og efter Nina Wajnman har renset det. Foto: Louise Uth Pedersen, Nationalmuseet.
Af Ditte Damsgaard

Da Børsen brændte i april 2024, fik konservator hos Nationalmuseet Nina Wajnman reddet et to meter højt maleri af Christian den 4. ud af bygningen. Siden har hun renset og repareret det.

I torsdags bragte hun så Christian den 4. tilbage på sin oprindelige plads i den del af Børsen, som er renoveret.

”Jeg synes, at ringen blev sluttet. Jeg tog det ned og har nu sat det op. Det giver mening for mig. Jeg vidste lige, hvordan det skulle sættes op.”

Hun har ikke været i bygningen, siden hun tog maleriet ned.

”Det var sjovt at stå der igen, og det var godt at se, at det hele bliver fint igen. Det er meget meningsfuldt for mig.”

Opgaven med at reparere maleriet har været særlig, selvom det ikke har været en stor opgave.

Det var nemlig ikke et af de malerier, der var kommet slemt til skade, men smuds og sod lå som et mørkt filter. Og der var håndteringsskader.

”Jeg har overfladerenset ramme og maleri for smuds og sod. Der var også fugtskader, og malingen på rammen skallede af. Jeg fik fastlagt guldet på rammen og har retoucheret det, altså malet der, hvor der mangler farve.”

En opgave med mening

Da hun overfladerensede det, kom mange gamle skader frem, og gamle reparationer blev tydelige. Derfor har hun også retoucheret gamle skader væk, selvom opgaven i udgangspunktet kun lød på at udbedre skader i forbindelse med branden.

Til sidst blev maleriet ferniseret, altså lakeret, så det har fået en fin jævn glans og så genmonteret i ramme.

”Så skulle vi bare transportere det ind til Børsen og montere det. Det var svært, fordi det sidder i spænd og skal presses ind i panelværket. Det var dejligt, at det stadig passede. Der har været en masse arbejde i rummet, og det har stået længe uden maleri. Jeg vidste ikke, om det passede, om træet havde sat sig, om noget var skævt. Rummet har forskubbet sig lidt, men alt er godt, og det sidder, som det skal.”

Nu venter flere malerier, der skal renses. Nogle er i rigtig dårlig stand og påvirket af brandslukningen.

”Malerier med slemme vandskader skal igennem større behandlinger. Det er altid individuelt, hvilken behandling man vælger. Det stabiliserende arbejde kommer først, dernæst det æstetiske. Hvis farven f.eks. er blændet. Farven skal sidde fast igen, så vi beholder originalfarven.”

Det er en spændende opgave at arbejde med malerierne fra Børsen, synes Nina Wajnman.

”Der er mange forskellige malerier. Og de har stor betydning for mange mennesker. Jeg står med kulturarv mellem hænderne, og her er et ekstra følelsesmæssigt lag. Det giver noget ekstra, at ens arbejde betyder noget. Det gør mit arbejde tit, og det er givende.”

Nina Wajman har været i flere medier, siden Børsen brændte. Blandt andet da de reddede kunstværker og genstande blev ­fremvist den 4. juni 2024 på Nationalmuseets magasin i Vinge Ida Marie Odgaard, Ritzau Scanpix