Unge forventer mening
Peter Holm Nielsen fik job i Arla Foods i 2010, og har siden da arbejdet med emballage, men ledelse og at drive et it-projekt er kompetencer, som først er kommet på han CV for to år siden:
”Arla Foods er en virksomhed med mange udviklingsmuligheder, og for mig betød det, at jeg i 2018 kom med i et stort it-projekt, ”Product Lifecycle Management” (PLM). I 2021 søgte jeg jobbet, jeg har nu, hvor min opgave var at opbygge et team, der kunne arbejde med et nyudviklet it-system under PLM. Det nye it-system har navnet 3DX.”
Peter Holm Nielsen bliver varm i stemmen, når han taler om sit team, som han har rekrutteret medarbejdere til i samspil med Arla Foods’ HR-afdeling i Gdansk.
De fleste af hans medarbejdere er unge, og det er Peter Holm Nielsens erfaring, at det stiller særlige krav at være leder for yngre generationer, der ydermere er vokset op med en anden virksomhedskultur end den danske:
”Mine unge medarbejdere forventer at finde mening i deres opgaver, så i min dialog med dem inddrager jeg tit vores forretningsplan, herunder Arla Foods’ mål for bæredygtighed, og at det forudsætter klart datagrundlag at træffe gode beslutninger. De vil også kende deres karrieremuligheder, og så skal de lære at agere i den flade organisationsmatrix, vi har herhjemme og i Arla Foods.”
’Lead’, ’sense’ og ’create’ er nøgleværdier i Arla Foods, forklarer han:
”Jeg bruger en del energi på at fortælle teamet om disse nøgleværdier og opfordrer dem til selv at tage lederskab på deres opgaver. De skal turde spørge ”hvordan kan jeg bidrage?” og sige, når der er noget, de ikke forstår.”
For at blive klædt på som leder har han blandt andet haft glæde af kurser i ledelse, udbudt af TL og Arla Foods. Han har blandt andet taget kurserne ’7 gode vaner’, ’Coaching som ledelsesværktøj’ og Arlas egne kurser: ’ALP Masterclass’ og ’Leading others’. Plus kurser i bl.a. projektstyring, Lead Auditor Training, Lean Produktion og SolidWorks ADMIN.