Større teatre og operahuse har en skræddersal, som syer kostumer til forestillinger. Det samme har Den Gamle By i Aarhus, hvor skræddersalens opgave er at sy og passe og pleje de dragter, som museets aktører er iført, når de er på arbejde og møder museets besøgende. Skræddersalen befinder sig på 3. sal bag tynde gardiner i den statelige ejendom Tårnborg, som indgår i Den Gamle Bys 1974-kvarter.
I ejendommens stueetage ligger et konditori og et minimarked, som de så ud i 1970’erne, og ejendommen rummer også boliger fra perioden, blandt andet et kollektiv. Men ’backstage’ i Skræddersalen, hvor museets besøgende ikke har adgang, hersker der ikke 1974-stemning.
Skræddersalen er et aflangt lokale med klippeborde, moderne lamper, sy-grej, sakse og alt, hvad de i alt fem ansatte skræddere og en skrædderelev ellers behøver. Der er dog langt færre symaskiner end normalt for en systue af den størrelse i dag. Det skyldes, at mange af skræddersalens sy-opgaver bliver udført i hånden, forklarer Mette Ustrup Andersen:
”Vi syer og vedligeholder dragter, så de nøje afspejler, hvordan man gik klædt i den epoke, hver enkelt dragt knytter an til. Og vi bruger mønstre og teknikker fra den tid. Derfor håndsyer vi en hel del.”
Syning i hånden
Hun er en af skræddersalens fem skræddere, har arbejdet i Den Gamle By i to år og elsker sit job.
”Det er et dejligt arbejde, hvor jeg er med til at bringe mennesker fra en svunden epoke til live. I mødet med en person i en dragt fra fortiden bliver historien levende, men i høj grad også mennesket fra dengang, og det kan jeg rigtig godt lide.”
Mette Ustrup Andersen fremviser sit sybord, hvor der ligger en grøn nederdel i tyk uld, hvis bort forneden er blevet slidt, så den er hun ved at udskifte – med håndsyning.
”Nederdelen bliver i åbningstiden brugt af aktører i Den Gamle Bys 1864-kvarter, og på den tid var symaskinen opfundet, men langt fra allemandseje. Man syede mest i hånden og med en detaljerigdom, der imponerer mig.”
Den grønne nederdel er ligesom hovedparten af museets dragter rekonstruktioner af historiske dragter, som skræddersalen har udviklet med input fra museumsfaglige kollegaer og ved at studere gamle mønstre.