Et bjørnehoved ligger på bordet, omgivet af et hjortekranie, en sæl og en ørn.
Rundt om bordet sidder kursister med koncentrerede blikke rettet mod Anna Dyrby, rekvisitør og underviser på Den Danske Scenekunstskole.
Hun underviser TL’ere på et todages kursus i EVA-skum , og dyrene på bordet tilhører hende. Hun er klar med bogbinderlim, maling og åndedrætsværn.EVA-skum har taget scenekunstens verden med storm. Hvor papmaché tidligere var det oplagte valg til masker og rekvisitter, vinder EVA-skum frem på grund af dets lette vægt, holdbarhed og hurtige arbejdsgang.
Det bruges ikke bare i teaterverdenen, men også i alt fra sportssko til hjelme og cosplay-udstyr.
Skummet er nemt at skære i, let at opvarme og forme, og det kan males direkte på.De fleste deltagere arbejder freelance og har erfaring fra flere teatre og operaer. Nu skal de arbejde med rekvisitter, der kan holde til både kast og knubs, uden at tynge skuespillerne.
Bjerge og dale
Bjørnehovedet er ikke færdigt – det er en model, der viser deltagerne alle de forskellige typer af mønstre og metoder, man kan bruge til at lave masker og produkter, forklarer Anna Dyrby, imens hun kører fingeren ned i fordybningen bag øjenhulen.