Havet spænder ben for teknologien
En af årsagerne til den lidt forsinkede teknologiske udvikling under vandet er, at det er langt mere bøvlet at navigere i bølgerne sammenlignet med på landjorden og i luften. Sigtbarheden i havet varierer meget. Nogle steder er den god, mens den i havneområder kan være ned til få centimeter. Det er nogle af de vigtige grunde til, at undervandsrobotter hidtil i stor udstrækning har været forsynet med kabler til både strøm og dataoverførsel og styret af en menneskelig operatør oppe på overfladen.
I offshorebranchen har man i mange år benyttet såkaldte ROV’er. Denne type robot har typisk været udformet som en firkantet kasse med kamera og gribearme samt et kabel op til operatøren, der med et joystick kan styre robottens bevægelser.
Det har fungeret som et godt supplement eller alternativ til dykkere, men den teknologiske udvikling gør det nu muligt at bygge mere autonomi ind i undervandsdronerne. Hos Esbjerg-virksomheden SubC Partner samarbejder man med bl.a. AAU Esbjerg og Siemens Gamesa Renewable Energy om at udvikle en ny type undervandsdrone, den donut-formede ACOMAR (Auto COmpact MArine growth Remover), som både i udformning og virkemåde adskiller sig fra den klassiske ROV.
ACOMAR kan fjerne marinebegroning, som sætter sig på f.eks. vindmøllefundamenter og belaster strukturen. Helt lavpraktisk sker det ved at skyde den ubudne bevoksning væk med en højtryksrenser.
R&D Robotics Team Lead hos SubC Partner Sigurd S. Klemmensen fortæller, at det i dag generelt er langt billigere at komme i gang med at teste undervandsdroner til professionel brug. Hvor hardwaren tidligere kunne koste et par millioner kroner, kan man i dag være i gang med en droneplatform for omkring 100.000 kroner.
ACOMAR er udstyret med otte thrusters – fire vandrette og fire lodrette motorer med propeller – som styrer robotten rundt i vandet.
”Thrustere er den komponent, som ikke kan undværes på nogen undervandsrobot. For ti år siden var der meget high-end teknologi i en thruster som f.eks. oliekompensering for at gøre dem tætte. I dag er der kommet en del spillere på markedet, som laver væsentlig billigere thrustere, der udnytter rotorteknologi fra den type motor, der sidder i elbiler. Det betyder højere pålidelighed og mindre vedligehold, fordi du fjerner nogle elementer, der tidligere skulle serviceres,” siger Sigurd S. Klemmensen.
En af thrusternes opgaver er at holde ACOMAR-robottens position i vandet, når den tænder for sin højtryksrenser og spuler alger, tang og muslinger af offshore-strukturen ved et tryk på 350 bar. Selvom robotten er forsynet med flere kameraer, bl.a. et 4K stereokamera, er det faktisk laserlys, der hjælper den med at ”se” under renseprocessen, hvor vandet grumser til. Det gør ACOMAR i stand til med egne sensorer og computerkraft at holde en fast afstand på 15 cm til det emne, der skal renses.
Total autonomi, hvor undervandsdronen kan agere helt på egen hånd, ligger stadig nogle år ude i fremtiden, fortæller Sigurd S. Klemmensen. Men mindre kan også gøre det. Det har nemlig stor betydning for både operatøren, der skal styre robotten oppe fra overfladen, og for den samlede pris på ACOMAR-robotten og operationen, at den nu selv kan holde afstanden.
”Det betyder, at operatøren ikke skal bruge kræfter på hele tiden at lave småjusteringer med joysticket for at holde den rigtige afstand til strukturen. Men vi behøver heller ikke længere bruge de gamle kameraer med hurtig coax-forbindelse. I stedet kan vi nu bruge langt billigere IP-kameraer, selvom de har en smule større forsinkelse på billedet. Det betyder ikke noget, fordi afstanden nu bliver holdt automatisk,” siger Sigurd S. Klemmensen.
Det kan gøre det billigere at gennemføre inspektioner, vedligehold og reparationer i offshore-branchen.
Høje bølger kan gøre det svært for en operatør at styre en ROV, forklarer Simon Pedersen fra AAU Energy.
“Det betyder, at der kan være rigtig meget ventetid, når man skal udføre inspektioner på en offshore-struktur. Det koster penge, når et helt team må vente på, at vejret bliver godt nok til at udføre inspektionen. Ved at gøre undervandsdronerne mere autonome er potentialet for besparelser kæmpestort,” siger Simon Pedersen.