Mission: Mode uden køn

Allerede inden færdiggjort uddannelse er Jens Skov Østergaard tættere på modehimlen end mange ældre og erfarne designere. Men han vil mere end at være kendt. Han brænder for en sag.

Bæredygtighed
Jens Skov Østergaard har arbejdet på sit eget modebrand René parallelt med at læse Sustainable Fashion Tech på KEA. Foto: Tom Ingvardsen
Af Marie Preisler

28-årige Jens Skov Østergaard har sit eget modebrand, René. Han er kendt fra tv og har arbejdet som praktikant hos det danske designbrand, han beundrer mest. Den store medvind bruger han på at fremme kønsneutralt design.

”Jeg ønsker som designer at bidrage til at nedbryde de kønsspecifikke antagelser, der hersker om, hvordan vi skal se ud. Jeg er optaget af at nedbryde begreberne femininitet og maskulinitet i måden, vi klæder os. Jeg tror på, at det også kan gøre os friere i, hvordan vi ser os selv og hinanden.”

Finaleplads og selvtillid

Jens Skov Østergaard er i gang med sin bacheloropgave på Sustainable Fashion Tech på KEA – Københavns Erhvervsakademi. Bacheloropgaven skal handle om passionen for, hvad han selv beskriver som ’Genderless Design', og de erfaringer han har gjort sig i udviklingen af sit eget brand og som deltager i Danmarks næste tøjdesigner’.

Han blev ’headhuntet til programmet af en ’spejder’, der havde set hans ting på sociale medier, og det krævede mod at stille op, forklarer han:

”Jeg var ret bange for, om jeg kunne gøre det godt nok, men fik gradvist mere selvtillid og kom i finalen og mødte en masse dygtige designere, og blev vildt inspireret i mødet med dem.”

Jens Skov Østergaard og de øvrige finalister afholdt et modeshow, og nogle af Danmarks største modebutikker var klar til at investere i vinderen.

”Det blev ikke mig, der fik allermest ud af det, men jeg har kun fået mere blod på tanden i forhold til at udvikle mit brand René (renecphofficial.com ) og at gøre det til en forretning, jeg kan leve af. Det er svært, for der er mange rigtig gode designere, og det er ikke nok at være kendt, selvom det har været en hjælp til at komme i gang.”

Undgår spild

Bæredygtighed og at reducere spild er vigtige værdier for Jens Skov Østergaard:

”Via min uddannelse Sustainable Fashion Tech er jeg godt skolet i bæredygtighed og har inkorporeret det i mit brand, så godt jeg kan. Jeg begrænser spild ved at købe såkaldt ’dead stock’, det vil sige stofrester, og via 3D-design undgår jeg at skulle have syet fysiske prototyper, når jeg laver nye kollektioner.”

Selve produktionen sker primært på små familiedrevne virksomheder i Thailand, som hans kæreste kender, og hvor medarbejderne får en højere løn, end de ellers ville få, fortæller han:

”På den måde er der også en social bæredygtighed, mens transporten fra Thailand ikke er så bæredygtig.”

Hvis drømmen om at leve af sit eget brand ikke går i opfyldelse, når Jens Skov Østergaard er færdig med overbygningen på KEA om et par år, håber han på job i et parisisk modehus. Allerhelst Maison Margiela eller Jil Sander.
Den drøm er måske ikke helt umulig. Slet ikke efter at han også har været tre måneders praktik hos den danske brand Mark Kenly Domino Tan, som af modemagasinet Elle er kåret ’Designer of the year 2023”.

”Mark Kenly har jeg altid set super meget op til, og det var et fantastisk sted at være,” siger Jens Skov Østergaard.