Tivolis huller
En del af Thomas Winklers arbejde er også at gå rundt i Tivoli og finde ”huller” – altså de detaljer, der ser triste ud. Det kan f.eks. være mellemrummet mellem to boder, som ingen andre tænker over.
Derfor forlader vi ugler og spilledåser og går en runde i haven. Radiobilerne står stille, det samme gør ballongyngerne og rutsjebanen. Her er ingen hvin, ingen spiser candyfloss eller is. Mennesker i arbejdstøj myldrer rundt. Et sted står ca. 20 tæt samlet midt i en briefing.
”Dette er en byggeplads. Vest er påkrævet,” står der advarende på et skilt.
Tivoli har netop lukket portene til sommersæsonen og skal med lynfart omarrangere, så de om en uge kan slå dørene op til Halloween*, hvor hekse, edderkopper og monstre skal skabe gys i gæsterne.
Paller med varer står tæt, en sammenklappet trævogn er klar til græskar, og en meterstor edderkop spærrer stien og skal snart finde sin helt egen plads i virvaret. Der er med andre ord masser af huller og kaos, men designeren ser igennem fingre med det lige i dag og har i stedet travlt med at pege på sine små påfugleskilte og -vandposter, som alle har deres egen finurlige historie.
Thomas Winkler har tegnet hekse og flagermus til årets udstilling. Alligevel er Halloween gartnernes sæson, mener han. De planter kål og blomster og pynter med græskar, så haven fremstår frodig.
Han viser os sit yndlingssted – de små springvand i Parterrehaven. ”Tivoli har også en stille side. Jeg elsker det her sted. Se lige de PH-lamper,” siger han og slår armene ud mod PH-lamperne hele vejen rundt om springvandene. Poul Henningsen var i 1940’erne Tivolis chefarkitekt.
Vi går langsomt rundt og taler om skilte og farver. Thomas Winkler stopper op og fortæller om et skilt med en rygende påfugl, som anviser, hvor rygerne må tænde op.
”Faktisk kan jeg slet ikke selv lide at køre i forlystelser,” siger han, imens vi går.
Han er grundig med sit arbejde, men er også god til at sige pyt, hvis han opdager en fejl. Det bliver tydeligt, når han også viser detaljer, som han er mindre stolt af – f.eks. farven på en karrusel.
Ved forlystelsen Kamelen klatrer han helt hen og sætter sig i forreste sæde. Den holder også stille i dag.
Den har han designet, fortæller han og kører en hånd over en vogn. Glasruderne rundt om har han også tegnet med inspiration fra 1001 nat.