Vidste du, at nogle sætninger kan få din puls til at piske afsted? Det viser et forsøg, som den britiske kursusvirksomhed The Knowledge Academy har udført. Det drejer sig bl.a. om sætninger som ’jeg vil gerne have en snak med dig’, ’har du mulighed for at lave en præsentation for os?’ eller ’kan du fortælle om dine resultater på mødet i dag?’.
I det britiske forsøg havde 807 af virksomhedens medarbejdere indvilget i at bære pulsmålere i seks uger. Samtidig blev deres ledere bedt om at anvende ganske bestemte sætninger, når de skrev til medarbejderne via det interne chatsystem. Og undervejs blev medarbejderne bedt om at registrere, hvordan sætningerne påvirkede deres puls.
Disse ti sætninger fik især pulsen til at stige
Når chefen siger: |
Puls /slag/minut) |
Stigning fra hvilepuls (80 slag/minut) |
1. Jeg vil gerne have en snak med dig |
147 |
84 pct. |
2. Kan du på mødet i dag fortælle om dine resultater? |
138 |
73 pct. |
3. Bare få det til at ske |
131 |
64 pct. |
4. Har du set haster mailen? |
130 |
63 pct. |
5. Jeg er blevet bekendt med, at… |
127 |
59 pct. |
6. Har du lavet X endnu? |
123 |
54 pct. |
7. Hvordan synes du, det går? |
118 |
48 pct. |
8. Kan du uddybe det? |
111 |
39 pct. |
9. Hvad er læringen af det her? |
101 |
26 pct. |
10. Jeg prøvede at ringe til dig tidligere… |
99 |
24 pct. |
Kilde: The Knowledge Academy
Minder om eksamen
En højere puls kan være kroppens naturlige reaktion på situationen, siger Pernille Rasmussen, som er erhvervspsykolog, stressekspert og ejer af Grow People.
”Nogle af spørgsmålene i forsøget er karakteriseret ved, at man beder medarbejderen om at præstere. Medarbejderen får dermed en oplevelse af at skulle til eksamen, hvor vedkommende skal vurderes og bedømmes.”
Ifølge Pernille Rasmussen er det individuelt, hvordan vi som mennesker reagerer i forskellige situationer. Samtidig bemærker hun også, at der er tale om et forsøg fra Storbritannien, hvor man kan have en anden type arbejdspladskultur end herhjemme. Men det ændrer ikke ved, at mange af os reagerer med højere puls, når vi skal vurderes.
”Tanken om at blive evalueret virker skræmmende. Mennesket er et flokdyr, og vi er dybest set bange for ikke at blive accepteret af andre og dermed blive dømt ude af gruppen.”
Tal med dine kolleger
Ifølge erhvervspsykolog Pernille Rasmussen kan skriftlige beskeder i sig selv også føre til flere pulsslag i minuttet.
”Budskaberne er sværere at afkode for modtageren, som selv må gætte sig til, hvad det indebærer, når chefen f.eks. siger, at han gerne vil tale med dig.”
Det skyldes, at skriftlig kommunikation er renset for bl.a. kropssprog, tonefald og mimik. Dermed er rummet for fortolkning udvidet, forklarer hun.
Pernille Rasmussen opfordrer derfor til at gribe kommunikationen helt anderledes an, hvis det kan lade sig gøre.
”Mundtlige beskeder er nemmere at omsætte for modtageren. Det bedste er naturligvis at kommunikere sammen på en måde, hvor man kan se hinanden, men selv ved telefonsamtaler er det nemmere at afkode hinanden.”
Husk at berolige
Men nogle gange er vi nødt til at kommunikere via skrift, og i de situationer er det værd at huske sig selv på nogle enkelte tommelfingerregler.
”Tænk over at berolige folk, så de ikke bliver nervøse. Hvis man beder andre om at fortælle om deres resultater på et møde, så fortæl f.eks. også, hvem der deltager på mødet, og hvad formålet er,” siger Pernille Rasmussen.
”Derudover er det også altid en god ide at afslutte en skriftlig besked med, at modtageren er velkommen til at vende tilbage, hvis vedkommende er i tvivl eller har nogle spørgsmål.”