Det vrimler med studenter på landets erhvervsakademier, men de kommer ofte til kort i forhold til praktiske færdigheder.
I hvert fald på de mere tekniske uddannelser som f.eks. produktionsteknolog, automationsteknolog eller byggekoordinator.
”Vi kan se, at arbejdsgiverne i større grad efterspørger dimittender med en erhvervsuddannelse i ryggen,” siger Birgitte Grum-Schwensen, som er uddannelsespolitisk konsulent i TL.
”Det kan f.eks. være en smed, som har videreuddannet sig til produktionsteknolog eller en tømrer, der har læst videre til byggekoordinator,” forklarer hun.
Derfor foreslår TL nu at tilbyde studenterne praktisk erfaring fra et værksted.
”Vi drømmer om et frivilligt semester inden studiestart, hvor de studerende kan få SU, mens de bliver opdateret på basale tekniske kompetencer.”
Klar med forsøg
Tal fra TL’s nye undersøgelse ’Studieliv 2018’ tyder på, at behovet også findes blandt de studerende.
Lidt over hver fjerde af respondenterne fra erhvervsakademierne føler, at de mangler praktiske kompetencer.
75% af disse ville takke ja til et frivilligt semester med værkstedsundervisning.
”Det viser, at der er et stort behov for at blive klædt på med praktiske kompetencer på uddannelsen,” siger Birgitte Grum-Schwensen.
Det er ikke kun TL og de studerende, der genkender behovet.
Faktisk ønsker landets ni erhvervsakademier også at indføre et kursusforløb på et slags værksted – et såkaldt praktikum.
Således håber KEA – Københavns Erhvervsakademi at få grønt lys til en forsøgsordning allerede i år, så de fremover kan tilbyde et praktikum på udvalgte tekniske erhvervsakademiuddannelser.