Genbrugstøj med bred appel

Design
De rå kanter er med til at give et uperfekt look, som Anne-Kathrine Bech Rønn godt kan lide. Foto: Kåre Viemose
Af Katrine Sonne

[ Opgaven ]

Anne-Kathrine Bech Rønn var tidligere på året en ud af otte, der dystede om titlen ‘Danmarks næste tøjdesigner’ i DR-programmet af samme navn. En af de opgaver, deltagerne fik stillet, lød på at designe et sæt tøj ud af genbrug fra Røde Kors.

Anne-Kathrine Bech Rønn fik blandt andet ud­­leveret lilla sengetøj og jeans med masser af huller i.

“Udfordringen var at få min egen stil frem i et sæt tøj, der skulle fremstilles i de her meget farve­strålende materialer,” siger Anne-Kathrine Bech Rønn, der i sit firma BECH normalt bruger nedtonede ­skandinaviske farver og japanske referencer.

Derfor blev en vigtig del af opgaven at omdanne de farverige tekstiler til noget, der lå inden for ­hendes designunivers, og som henvendte sig til den moderne danske forbruger.

[ Løsningen ]

Anne-Kathrine Bech Rønn valgte at designe en jakke ud af det lilla sæt sengetøj, som hun til en start farvede blåt.

På ryggen broderede hun Røde Kors’ motto: “Bevarelse af menneskelig værdighed” på latin. Samtidig valgte hun at påsy løse tråde, som hænger ned forskellige steder på jakken.

Toppen indenunder jakken består af en gammel skjorte, som er sprættet op og sat sammen på kryds og tværs – her med rå kanter.

“Jeg kan godt lide de lidt uperfekte effekter, man kan lave ved at bruge asymmetri og rå kanter,” siger Anne-Kathrine Bech Rønn, der sam­tidig var opmærksom på, at sættet skulle appellere bredt – hvilket også var opdraget i den opgave, hun fik stillet. 

“Det var afgørende, at det ikke kom til at ligne et eller andet gammelt stykke tøj, men noget man lige så vel kunne have købt i en butik produceret på almindelig vis,” siger hun.

Der var i alt fem par slidte bukser at gøre godt med. Nogle var blålige, andre sorte.

Anne-Kathrine Bech Rønn endte med at bruge stoffet fra to par aflagte bukser til at producere et par jeans, som til gengæld var ekstra brede.

“Jeg tog et par gamle jeans, som jeg sprættede op og brugte til fronten. Det samme gjorde jeg til bagsiden,” siger hun.

Også her valgte hun at farve ­stoffet. Dog er der få nuanceforskelle, da det ikke var muligt at opnå en helt ens farve. 

“Forsiden ser måske lidt mere blålig ud, mens bagsiden har en sort nuance. Forskellen i farver var en af udfordringerne, men jeg synes, jeg har ramt en vis harmoni,” siger Anne-Kathrine Bech Rønn, som fik mere end positiv feedback på sine forskellige designs i programmet.

Efterfølgende blev det til en ­kontrakt med platformen Boozt, som fremover forhandler mærket BECH, der blandt andet bliver beskrevet som nytænkende og tidløst.

Anne-Kathrine Bech Rønn er uddannet fra VIA Design og ­Business i Herning. Tidligere i år deltog hun i ­programmet ­‘Danmarks næste designer’, som ­indbragte hende en kontrakt med platformen Boozt. Hendes designs kan også ses på becharchive.com

Relaterede artikler

Flere artikler fra TL