Mange virksomheder vil med på AI-bølgen, uden de forretningsmæssigt overvejer, hvad de skal bruge AI til, mener Pernille Kræmmergaard, direktør i Digitaliseringsinstituttet DI 2X og ekspert i digital transformation.
”Teknologi er midlet til at nå et mål. Man skal ikke bare have en dims for at have en dims.”
Hype omkring AI smitter, mener hun.
”Alle vil have AI-strategier og AI-specialister ansat. Man er nødt til at spørge, hvad man ønsker at skabe i organisationen.”
Pernille Kræmmergaard er dog ikke i tvivl om, at man udfordret i sin organisation, hvis ikke man bruger AI.
”Når teknologier bliver mainstream, er du færdig, hvis du ikke har det. Derfor skal du øve dig, men udgangspunktet er, hvilke mål du har.”
De faglige organisationer har også her et ansvar, mener hun. Mange medlemmer arbejder i mindre virksomheder, og de har brug for viden og efteruddannelse. De skal vide præcist, hvordan og hvornår de kan bruge det.