Det er tid til at melde dig til generalforsamlinger i TL: Læs mere her

Et kig ind i fremtidens arbejdsliv: Nørrebro Teater eksperimenterer med 4-dages arbejdsuge

At skabe forandringer kræver mod og velvilje. På Nørrebro Teater i København har man begge dele, hvilket har åbnet for "eksperimentet" mEd en kortere arbejdsuge. TL var på inspirationsbesøg på teatret for at blive klogere.

Arbejdsliv
Af Kasper Schultz Lund

Nørrebro Teater er blandt de første danske kulturinstitutioner, der har taget springet ud i noget, der meget vel kan vise sig at blive fremtidens arbejdsform.

Med målet om at skabe et mere fleksibelt og moderne arbejdsliv for teatrets mange ansatte har de implementeret en 4-dages arbejdsuge og taget en række alternative metoder i brug - herunder Pomodoro-ure og fokustid, for at sikre effektivitet uden at gå på kompromis med medarbejdernes trivsel og de resultater, der i sidste ende også skal skabes.

Teknisk Landsforbunds forbundsformand, Jannik Frank Petersen, og regionsformand for TL Hovedstaden og Bornholm, Jimmi Eiberg, var i februar på besøg på teatret for at få indsigt i de erfaringer, medarbejderne har gjort sig med den nye arbejdsstruktur.

Under besøget blev de vist rundt bag facaden på det 140 år gamle teater af produktionschef Mads Peter Østerskov, som delte ud af de udfordringer og muligheder, eksperimentet har ført med sig.

Ifølge ham har implementeringen af en 4-dages arbejdsuge krævet nytænkning og tilpasning, da teatret rummer en bred vifte af fagligheder. At få disse forskellige arbejdsformer til at harmonere i de nye rammer har været en udfordring, men også en øjenåbner for, hvordan man kan optimere arbejdsgange uden at gå på kompromis med kvaliteten.

Herunder kan du se billeder fra besøget:
(Artiklen fortsætter efter billederne..)

Jannik Frank Petersen ser stor værdi i at få indsigt i Nørrebro Teaters erfaringer.

“Når vi taler om at udvikle og skabe forandring i den måde, vi arbejder på, så har vi brug for også at lytte til andres erfaringer. Det kan ganske enkelt gøre os klogere. Så det er enormt værdifuldt, at vi har et sted som Nørrebro Teater, der så gavmildt deler ud af deres erfaringer. Og så glæder det mig ikke mindst, at det er positive erfaringer,” siger han.

Jimmi Eiberg påpeger, at teaterbranchen har sine helt egne udfordringer, når det gælder om at implementere en 4-dages arbejdsuge. Men han ser samtidig Nørrebro Teaters initiativ som en kilde til inspiration:

“Det er en fornøjelse at komme ud og opleve med egne øjne, hvordan de arbejder fokuseret med at skabe forandringer – og så med en erkendelse af, at teaterbranchen er en speciel størrelse at skabe rammerne for en fire-dages arbejdsuge omkring. Det er inspirerende,”siger han.

Eksperimentet på Nørrebro Teater er et eksempel på den voksende interesse for et mere fleksibelt arbejdsliv. Flere virksomheder og institutioner ser i dag på, hvordan de kan skabe mere bæredygtige arbejdsforhold uden at gå på kompromis med produktiviteten.