Svar
Det lyder som om, du har forberedt dig utroligt fornuftigt forud for mødet med din kunde. Din bekymring er helt forståelig, for mange kunder forventer en forhandling om prisen. Derfor er det også klogt at have to priser med i tasken: Den pris, man melder ud, og den mindstepris, man ikke vil gå under. Begge priser skal naturligvis være udregnet på baggrund af saglige elementer såsom udgifter, kørsel, pension etc. Disse mellemregninger behøver du selvsagt ikke delagtiggøre kunden i, da det blot er din egen måde at udregne din pris på.
Det er ok at give afslag. Men hvis du accepterer et stort nedslag i prisen, risikerer du at give kunden indtryk af, at du var ude på at “snyde” med dit første prisudspil, når du alligevel vil acceptere en væsentlig prisnedsættelse. Det er ikke optimalt, og det kan virke uprofessionelt.
Som tommelfingerregel kan du reducere prisen med 10% som almindelig forhandling. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, kan du foreslå en fastsat genforhandling eller garanti om mere arbejde, men det allermest effektive er at begrænse opgaven. At tilbyde kunden en mindre version af opgaveløsningen kan være et kompromis, men samtidig friste kunden til at vælge den fulde – og bedste løsning.