Udvikle arbejdsmiljø
Den vigtigste opgave for arbejdsmiljørepræsentanten er at arbejde med udviklingen af virksomhedens arbejdsmiljø. Det gælder både det fysiske arbejdsmiljø og det psykiske arbejdsmiljø. Arbejdet skal foregå i samarbejde med ledelsen. AMR skal derfor have en god kontakt både med sine kolleger og med ledelsen.
Arbejdspladsvurdering - APV
Arbejdsmiljørepræsentanten skal inddrages i den lovbestemte arbejdspladsvurdering (APV) i virksomheden eller i afdelingen.
Ikke bare i gennemførelsen, men også i planlægning, tilrettelæggelse, opfølgning og ajourføring af APV'en. Det sidste er helt centralt, for APV er et vigtigt værktøj i det fremadrettede arbejde med virksomhedens arbejdsmiljø.
På Arbejdstilsynets hjemmeside kan du finde vejledninger til APV tilpasset forskellige arbejdsområder - Se www.at.dk
Sikre nødvendig oplæring
Arbejdsmiljørepræsentanten skal holde øje med, at der ikke er forhold på arbejdspladsen, som gør, at kollegerne kan komme til skade. Du skal bl.a. være med til at sikre, at kollegerne får den oplæring og instruktion, der er nødvendig, for at de kan udføre deres arbejde uden at komme til skade.
Kollegernes garant
Arbejdsmiljørepræsentanten skal involveres, hvis der skal indføres ny teknologi eller programmer på virksomheden/i afdelingen.
AMR skal også involveres, hvis virksomheden eller afdelingen udbygges eller flyttes. Eller hvis der ændres på den måde, arbejdet er organiseret.
I alle tilfælde skal arbejdsmiljørepræsentanten være med i planlægningsfasen og være kollegernes garant for, at ændringerne ikke medfører et skadeligt arbejdsmiljø.
Anmelde og følge op på arbejdsskader
Arbejdsmiljørepræsentanten skal holde øje med, at arbejdsskader (f.eks. museskader) anmeldes, som de skal. Ved en arbejdsskade forstår man både ulykker og sygdomme, som skyldes forhold på arbejdspladsen. Sørg også for, at der bliver fulgt op på ændring af forhold, der har ført til arbejdsskader.